Lägre skatt minskar smugglingen sa Säpochefen

Det alkoholpolitiska toppmötet i Helsingborg bjöd inte på några större överraskningar. Förutom att den nya chefen för säkerhetspolisen, Anders Danielsson, var förvånansvärt öppen när han pratade om alkoholsmuggling och det elände det faktiskt ställer till med. Det gäller förstås både det faktum att unga människor utan tillåten ålder får tag i sprit, men också att kriminella ligor tar över verksamheten och därmed får bygga upp nätverk som inte bara handhar alkohol utan även andra saker som människosmuggling, drogsmuggling osv. Anders Danielsson hade ett recept för att få bukt med detta och det var att sänka alkoholskatterna så att de kriminella ligorna förlorar incitamentet till att smuggla; nämligen att köpa billigt och sälja dyrt.

På detta frågade nykterhetsrörelsen om det inte skulle ge samma effekt om de andra länderna i EU höjde sina skatter till samma nivå som de svenska, och det svarade förstås säkerhetspolischefen ja på. Frågan är väl vilken sak som går snabbast, att alla länder inom EU höjer sina skatter eller att Sverige sänker sina? Allra helst som många av EU-länderna inte har någon skatt alls, som Frankrike på sitt vin.

Något svar på smugglingsstatistiken fick vi inte, och det var knappast väntat. Däremot vittnade tullen om att de bara tar en bråkdel av allt som smugglas och att smugglingen och införseln inte minskat på något sätt.  Vilket ju kan vara bra för regeringen att känna till inför den kommande alkoholskattehöjningen år 2012. Det är inte alls säkert att den höjda skatten ger några pengar till statskassan, det kan visa sig att det faktiskt blir helt tvärtom, så att ytterligare förväntade miljarder uteblir, precis som en knapp miljard kronor redan idag gör det.