Öl-och whiskeymässan och Matlandet tillsammans

Just idag är mat och dryck i centrum i Sverige. Men på helt olika ställen i landet. Öl- och whiskeymässan, som firar fantastiska 21 årsjubileum, håller till i Nacka Strand. Och Matlandetkonferensen håller till på Öland. Den ska följas av Ölands Skördefest.

Medan Öl- och whiskeymässan byggts upp av en stark kvinna, Marianne Wallberg, som gått från smått till stort och rentav i världstopp, utan draghjälp av vare sig politiker eller myndigheter, har Matlandetkonferensen tillkommit efter en politikers vision, landsbygdsministern Eskil Erlandsson. Här har regering, myndigheter och många organisationer och föreningar kastat sig in i det som förhoppningsvis ska bli Sveriges nästa stora export och turistmagnet, nämligen vår mat. Drycken har vi lyckats klämma in lite vid sidan av, men mat utan dryck blir ju vansinnigt trist. Så flera av våra medlemmar har fått presentera sig på Matlandetkonfrensen, och har också fått berätta om sina fantastiska resor, från mycket smått till mycket stort ute i världen. Ja, nästan som öl- och whiskeymässan faktiskt.

Men tänk om man kunde köra båda konferenserna/mässorna inte bara samtidigt, utan på samma plats. Tillsammans. skulle det synas och märkas att Sverige är ett gigantiskt matland med fantastiska matprodukter och också med helt fantastiska drycker i form av öl och cider, och whiskey. Skulle det ske  skulle Sverige bli det Matland som visionen så gärna vill nå, men som fortfarande mest finns på mycket lokal nivå, utan större exportframgångar. Tillsammans skulle nåt hända. Men då gäller det att Matlandet vågar växa tillsammans med dryckerna som vår livsmedelsexport så mycket bygger på. Inte vid sidan av. Det blir för torrt.