Ont i halsen eller missbrukare

Regeringens särskilde utredare Gerhard Larsson har nu utrett hur sjukvården framöver ska ta hand om men framförallt upptäcka personer som lider av någon form av missbruk.  Enligt utredningen är 330 000 personer i Sverige missbrukare av alkohol, 29 500 narkotikamissbrukare, 65 000 människor läkemedelsberoende och 10 000 personer frekventa användare av dopingmedel. Detta kostar enligt utredningen samhället 150 miljarder kronor, varav 17 miljarder går till kommunernas och landstingens vård.

Lösningen på att fånga upp missbrukarna i vården är enligt utredningen att helt enkelt ställa frågor till patienterna när de kommer. Frågorna ska vara frivilliga att svara på eftersom det kan kännas integritetskränkande att svara på sådana personliga frågor, men ställas ska de, på ett ”vänligt” sätt. Hur vården ska förhålla sig till missbrukare som inte vill svara framgår inte av utredningen men den frågeställningen kan säkert sjukvården klara av.

Vad som kan bli svårt är kanske när narkotika- och dopingmissbrukare ska svara, för det de missbrukar är ju inte ens lagligt. Kommer de verkligen svara på doktorns frågor? Och vad händer om de svarar-kommer polisen då?

Och behövs det verkligen en utredning för att vårdpersonal ska känna att de vågar göra sitt jobb-nämligen ta reda på hela sjukdomsbilden?