Premium i Grebbestad

Ola Jonsson på Grebbestads Bryggeri har i Bohuslänningen på pricken fångat anledningen till att gårdsförsäljningen borde bli tillåten. Det handlar inte om mängdförsäljning utan om premiumförsäljning till en kategori människor som är intresserade av öl som smakförhöjare till mat eller som en enskild god njutardryck. Att Sveriges Bryggerier är för en sådan försäljning är självklart.

Förslaget om gårdsför säljning är ute på remiss nu och det skulle förvåna om mottagarna av förslaget skulle ställa sig odelat positiva till det. Så långt har vi ännu inte kommit, dessvärre. På sidan 11 i förslaget står att gårdsförsäljning enbart ska bedrivas av den som yrkesmässigt tillverkar alkoholdrycker och efter att tillstånd till detta givits. Det tycker jag bottnar för fortsatt restriktiv svensk alkoholpolitik, långt ifrån det hot om spritbutiker som många lobbyorganisationer vill göra gällande. Och det är så det ska vara.

Gårdförsäljning är inget hot mot Systembolaget, däremot en väg för Sverige att få en vettig syn på det här med öl som ma(l)tdryck, som en smakförhöjare. Det borde vi kunna säga ja till.