Snusets väg också alkoholens

Den ökade snus-smugglingen har SvD skrivit ett par intressanta artiklar kring. Den extremt höjda skatten på snus förra året har nämligen inneburit att snus numera är lika dyrt som cigaretter, vilket medfört att folk börjat smuggla snus och köra skattefritt. Alltså samma utveckling som alkoholen gått. Det är just det här tänket, att höja skatterna och tro att man får ner förbrukningen som jag inte förstår hos politikerna.

Vet dom inte att vi är med i EU och att gränserna därmed i princip är borta?

Även om snus inte får exporteras till övriga EU, av skäl som endast politiker vet något om och ett beslut som fattades när EU inte bestod av så många medlemmar som man gör idag, så är det klart att det är en åtråvärd vara, inte minst för den som vill sluta röka.

Men politiker sitter kvar i den svenska ankdammen och fattar beslut och tror att det fortfarande går att stänga in sin befolkning. Det är konstigt. Och aningslöst.