Sockerskatt på läsk - låter enkelt, men fungerar inte

Några amerikanska forskare vill i en nyligen publicerad rapport införa extraskatt på läsk i USA för att minska antalet feta och överviktiga. Mycket talar dock för att det är en metod som inte fungerar. Att utmåla en enskild produkt som orsaken till övervikt håller helt enkelt inte.

Delstaterna West Virginia och Arkansas har till exempel redan punktskatter på läsk, men är ändå bland de mest överviktiga delstaterna i USA. Andelen överviktiga eller feta barn och vuxna i USA har ökat med 2,5 procent mellan år 2000 och 2006. Samtidigt har konsumtionen av sockersötad läsk i USA minskat med 9,6 procent mellan år 2000 och 2008. I Sverige har konsumtionen av läsk minskat med 7,4 procent mellan år 2000 och 2008.

New England Journal of Medicine, samma vetenskapliga tidskrift som forskarna ovan presenterat sin rapport i, publicerade tidigare i år en tung studie som visar att för att hålla sin vikt, handlar det helt enkelt om att hitta en balans mellan de kalorier man äter och dricker, och de kalorier man gör av med. Bränn lika mycket som du stoppar i dig - alla kalorier räknas.

Så att införa straffskatter på vissa produkter kan ju verka slagkraftigt, men i verkligheten fungerar sällan sådana till synes enkla lösningar.