Varken mantel eller budskap falskt

Helahälsingland.se presenterar idag en ledarartikel från Ljusdals-Posten med synpunkter på Sveriges Bryggerier. Ledarartikeln presenteras underden infama rubriken Marknadsföring under falsk mantel och innehåller en massa felaktiga påståenden. Eftersom Sveriges Bryggerier inte vill att någonska sväva i okunskap om vad vi står för har vi förstås skrivit en kommentar till ledarartikeln på tidningens egen sajt. Men många timmar senare är kommentaren ännu inte utlagd, så det får bli en kommentar här istället.

Idag kommer över 30 procent av alkoholen vi dricker i Sverige från gränshandeln, lagligt eller via kriminella nätverk. De kriminella kollar inte ålderslegitimation på köparna, vilket i praktiken innebär att den svenska alkohollagstiftningen i hög grad tappat greppet om den svenska verkligheten. I sin ledarartikel skriver Ljusdals-Posten att "alkoholkapitaliseterna" vill sälja till vilket pris som helst, vilket är ett okunnigt påstående mot en näring som har flertusenåriga traditioner, och där bryggarna än idag känner stor stolthet över sina produkter. Vi vill att våra produkter ska avnjutas, inte missbrukas.

I Sverige, på Systembolaget, kostar en öl runt tolv kronor. Samma öl kostar i Tyskland tre kronor. De svenska bryggerierna har inte råd att avstå från att exportera till gränshandeln,och exporten ökar i takt med efterfrågan, månad för månad. Sveriges Bryggeriers recept på att åter få kontroll över bland annat ungdomsdrickandet är att sänka den svenska skatten på öl, så att det inte blir lönsamt att åka ner till gränsbutikerna, köpa hem den svenska ölen, och så konsumera den och/eller sälja den vidare. Det receptet är enkelt och ansvarsfullt och inget PR-trick, vad än Ljusdals-Posten anser om den saken.