Field Skills Idrott - värdegrundsutbildning blir digital och öppen för alla

Field Skills Idrott - värdegrundsutbildning blir digital och öppen för alla

Nu kan alla Sveriges idrottsföreningar använda sig av en digital utbildning för att jobba med sin värdegrund. Den digitala utbildningen anpassas efter olika ålderskategorier och är helt utan kostnad. Utbildningen är framtagen av AIK Hockey och digitaliserad av Sveriges Bryggerier.

Det var Anders Gozzi, projektledare i AIK Hockey, som fick i uppdrag att ta fram en utbildningsplan för en värdegrundsarbetet inom hela AIK Hockey. Den skulle gälla för samtliga lag – från knattelag upp till A-lag, ledare, tränare och övrig personal. Utbildningen som fick namnet Mitt bästa jag, bygger på föreningens värdeord – attityd, ansvar och respekt.

– Först tog vi fram den på papper men genom samarbete med Sveriges Bryggerier fick vi möjlighet att digitalisera materialet. Och det är den digitala utbildningen som släpps fri för att användas av alla Sveriges idrottsföreningar – helt utan kostnad. Man anpassar den självklart efter de värdeord som respektive förening har och man kan också anpassa med egna färger, logotype och layout, säger han.

– De flesta barn och ungdomar i Sverige är någon gång aktiva i en idrottsförening. Föreningarna engagerar många föräldrar och andra vuxna och kan därmed bidra till en viktig uppfostringsmiljö där attityder och värderingar skapas. Field Skills Idrott erbjuder en plattform för idrottsföreningar att guida ungdomar till sunda värderingar samt kunskap och motståndskraft mot såväl alkohol som grupptryck, tystnadskulturer och olika typer av oönskade erbjudanden. Nu gäller det att få ut utbildningen till fler idrottsföreningar, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.

Sveriges Bryggerier arbetar aktivt för alkoholfria zoner i ungdomen, graviditeten, trafiken och på arbetet. Som ett led i arbetet med att främja en aktiv och alkoholfri ungdom har Sveriges Bryggerier prioriterat att fler idrottsföreningar får möjlighet att använda sig av värdegrundsmaterialet genom att digitalisera utbildningen under namnet Field Skills Idrott.

Läs mer om Field Skills på: https://fieldskills.se/

För mer information eller intervjuförfrågningar, kontakta:

Anders Gozzi, projektledare AIK Hockey, anders.gozzi@aikhockey.se, telefon: 076-002 26 19

Erika Danckwardt-Lillieström, Kommunikation & samhällskontakt,
    erika.d-l@sverigesbryggerier.se, telefon: 070-983 95 63