Gränshandel inget för svenska toppkandidater till EU

Sydsvenskan har gjort en spännande enkät med våra svenska toppkandidater till EU-parlamentet. Enkäten visar att 26 av 39 vill att införselkvoterna för öl, vin och sprit beslutas nationellt. De vill se en stoppad införsel alternativt en mycket lägre kvot. De vill också kunna förbjuda alkoholreklam.
Bara två partiers kandidater har en annan uppfattning.
På EU:s inre marknad är fri rörlighet för varor en hörnsten. Det gäller även vin, öl och sprit; alkohol för privat bruk får fritt föras över gränserna. Det finns till och med ett EU-direktiv där riktlinjerna slagits fast vad som ska anses vara "privat bruk": 10 liter starksprit, 90 liter vin och 110 liter öl.
Sorad hävdar ju att gränshandeln minskat. Vilket borde lugna dessa EU-kandidater. Men icke. Ny begränsningar, nya förbud, gärna högre skatter är vad de enligt artikeln säger att de vill ha.
När inser de att det är just de höga svenska skatterna som gör att gränshandeln frodas? Att skillnaderna i skatter mot övriga EU gör att svenska ungdomar varje dag, dygnet runt kan köpa sin öl eller fulsprit från kriminella nätverk, som inte behöver ta konsekvenserna utan bara vill tjäna pengar.