Icke sockersötade drycker vinner mark

Statistik från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna har ökat sin konsumtion av icke sockersötade drycker markant under 2006. Mest ökade konsumtionen av lightdryckerna men även smaksatta vatten blev en vinnare i kampen om svenskarnas törst. Under 2006 ökade den totala vatten- och läskförsäljningen med 7,9 % jämfört med 2005. Av läskedryckerna, som ökade med 4,2 %, stod lightdryckerna för en ökning på över 34 %. Konsumtionen av buteljerat vatten ökade med 19,8 % och svenskarna valde fram för allt smaksatta vatten. - Av de läskedrycker och vatten som konsumerades under 2006 var ungefär 4 av 10 antingen lightdrycker eller buteljerat vatten, säger Cathrine Andersson, informationschef för Sveriges Bryggerier. Sannolikt har den hätska sockerdebatten påverkat försäljningen av icke sockersötade drycker i positiv riktning. - Även den fantastiska sommaren med flera stora evenemang som t ex fotbolls-VM och EM i friidrott påverkar naturligtvis svenskarnas konsumtion, fortsätter Cathrine Andersson. - Att ansvaret fördes över till försäljningsledet, för att sålda dryckesförpackningar skall ingå i ett retursystem genom lagändringen i januari 2006, har också påverkat läskedrycksförsäljningen. Den illegala läsken har nu ersatts av legalt såld läsk vilket innebär att den officiella statistiken nu fångar upp även den konsumtionen, avslutar Cathrine Andersson. Statistiken över konsumtionen av starköl och öl beräknas bli klar i slutet av april. Försäljning 2006, miljoner liter samt procentuell förändring jämfört med 2005. Kols läsk 621.9 + 4.2 % Ej kols läsk 57.6 + 4.2 % Totalt läsk 679.5 + 4,2 % Varav lightdrycker* 135.9 + 34.2 % Buteljerat vatten 246.6 +19.8 % Varav smaksatt* 145.5 + 16.6 % Total läsk/vatten 926.1 +7,9% * beräknat på inrapporterade volymer från medlemsföretagen i Sveriges Bryggerier Statistiken över 2006 och tidigare år finns på www.sverigesbryggerier.se.