Regeringen höjer priset på folköl - insmugglad starköl blir ännu attraktivare

Nu blir en burk folköl 45 öre dyrare. Det är konsekvensen av regeringens förslag att höja ölskatten. ” Det gör smugglingen från Tyskland och den illegala ölförsäljningen ännu lönsammare, säger Paul Bergqvist, ordförande Sveriges Bryggerier. Folkölsförsäljningen per år har sedan EU-inträdet minskat med över 100 miljoner liter. Det är i stort samma volymer som privatinförseln och smugglingen av starköl ökat. Folkölet kommer nu i ännu snabbare takt att ersättas med insmugglad starköl vilket ökar den totala alkoholkonsumtionen” Regeringen har via folkhälsominister Maria Larsson förvarnat om att de i budgetpropositionen kommer att föreslå en höjning med ölskatten med ca.13 %. ”Innan valet för ett år sedan lovade tre av regeringspartierna, m, c, fp att de skulle sänka ölskatten om de vann valet. Fredrik Reinfeldt sa själv samma sak i intervjuer och så sent som för några veckor sedan bekräftade Centerns partistämma att de vill ha en sänkning.Uppenbart satt Maud Olofsson samtidigt i regeringsöverläggningar och beslutade tvärt emot partistämmans beslut. Betyder löften och offentliga uttalanden från ledande politiker ingenting längre, undrar Paul Bergqvist.” ”En sådan här skattehöjning på den öl som säljs legalt i Sverige betyder att de kriminella grupper som bedriver smuggling och illegal ölhandel kommer att växa sig ännu starkare, att till gången på svartöl för ungdomar kommer att öka ännu mer och dessutom påverkas miljön negativt av de ökande transporterna till och från Tyskland. Det är en utveckling som knappast borde ligga i en ansvarsfull regerings intresse, säger Paul Bergqvist.” För ytterligare information vänligen kontakta Peter Mattsson, VD, Sveriges Bryggerier, 08-5225 35 10, pm@sverigesbryggerier.se.