Svag ökning av ölförsäljningen 2006

Statistik från Sveriges Bryggerier visar att svenskarnas inköp av öl i Sverige alltmer koncentreras till starköl och att försäljningen av de alkoholsvaga ölen fortsätter att minska. Totalt köptes 465 miljoner liter öl, eller 51 liter öl per person, i Sverige under 2006. För hela ökningen stod Systembolaget medan försäljningen på restaurang minskade med 2,6 procent. De alkoholsvaga ölen, folköl och lättöl, som säljs i livsmedelshandeln minskade med 3,5 procent. - Sannolikt är minskningen av de alkoholsvaga ölen en följd av den omfattande privatinförseln och smugglingen från länder med lägre skattenivå, säger Cathrine Andersson, informationschef på Sveriges Bryggerier. Det är självfallet osäkert hur stora volymer det handlar om, men statliga SoRAD uppskattar att det kan handla om i storleksordningen 124 miljoner liter öl under 2006. Händelsevis ungefär samma volymer som ölförsäljningen i Sverige minskat med sedan gränshandeln öppnades. Konsumtionen av de alkoholsvaga dryckerna har sedan 1994, året innan EU-inträdet, mer än halverats. Lättölen har minskat med 62 % och folköl med nästan 48 %. Även restaurangförsäljningen av starköl har minskat kraftigt sedan EU-inträdet. Minskningen är över 10 %. - Svenskarna har nu blivit etablerade starkölsdrickare som konsumerar sina drycker hemma, konstaterar Cathrine Andersson. Försäljningen 2006, miljoner liter samt procentuell förändring jämfört med 2005, avrundat till heltal. Starköl 275 milj liter + 5.1 % Folköl 152 milj liter - 1.7 % Lättöl 38 milj liter - 6.2 % Total försäljning 465milj liter + 1.8 % Försäljningen 1994, miljoner liter samt procentuell förändring jämfört med 2006, avrundat till heltal. Starköl 199 milj liter +38.1 % Folköl 290 milj liter -47.6 % Lättöl 100 milj liter -62.0 % Total fösäljning 589 milj liter -21.1 %