Ordförande Embla Persson medverkar i juryn för Stora Skolledarpriset 2024

Ordförande Embla Persson medverkar i juryn för Stora Skolledarpriset 2024

Sveriges Elevkårers ordförande Embla Persson är en av jurymedlemmarna i Sveriges Skolledares Stora Skolledarpriset 2024. Priset delas ut i samband med Nordiska Skolledarkongressen som arrangeras vartannat år.

Stora Skolledarpriset instiftades 2018 för att uppmärksamma skolledares avgörande betydelse för barns och elevers utveckling och lärande i alla skolformer, från förskola till vuxenutbildning. Priset syftar till att lyfta vikten av ledarskap och skapa intresse för och bidra till ett framgångsrikt ledarskap.

Priset ska gå till en skolledare som har utfört extraordinära insatser utifrån följande kriterier:

• Skolledaren är djupt grundad i Sveriges Skolledares yrkesetik och har i sitt arbete agerat i enlighet med de värderingar som kommer till uttryck där.
  • Skolledaren har skapat en inre organisationskultur som har starkt fokus på ständigt pågående förbättringsarbete utifrån de nationella målen.
  • Skolledaren samverkar med externa intressenter för att stärka verksamheten, vidga perspektiv och uppmuntra mångfald.
  • Skolledaren förhåller sig på ett konstruktivt sätt till förändringar i omvärlden, ny kunskap och innovation för att säkerställa fortsatt framgång för sin organisation.

Priset ges för redan utförda insatser och kan inte sökas för planerade projekt. De nominerade ska vara verksamma skolledare och prissumman, som uppgår till 100 000 kr, är upp till pristagaren att använda fritt.

- Sveriges Elevkårer pratar ofta om de utmaningar som elevkårer kan stöta på i förhållandet till sin skolledare, men det är viktigt att också lyfta de exempel där skolledarna är och vill vara en del av lösningen. Rektorer är en av de viktigaste personerna för att möjliggöra för elevers fria och självständiga organisering på en skola. Det finns många rektorer som gör ett fantastiskt jobb med elevinflytandet på sina skolor och som möjliggör för elevkårerna att växa sig starka och verka fritt på skolorna. Det är de rektorerna jag hoppas få lyfta genom att medverka i juryn för Stora Skolledarpriset 2024, säger ordförande Embla.

Arbetet med att utse vinnaren sker i samarbete med en rad aktörer utöver Sveriges Skolledare, däribland Sveriges kommuner och regioner, Friskolornas Riksförbund, Kungliga IngenjörsvetenskapsAkademien och Elevernas Riksförbund.

Nomineringen till Stora Skolledarpriset stänger 15 december.

Nominering