Gymnasieelever gör sina röster hörda i Almedalen på distans

Gymnasieelever gör sina röster hörda i Almedalen på distans

Under Almedalsveckan 2019 driver Sveriges Elevkårer kampanjen ”Fråga eleverna – om du vill lösa skolans problem”. Genom en digital plattform har organisationen mobiliserat gymnasieelever över landet för att politiker och andra skolintresserade ska kunna #frågaeleverna om deras förslag för en bättre skola.

I Almedalen 2019 bjuder Sveriges Elevkårer in till ett öppet och konstruktivt samtal om skolans framtid där besökare kan ställa frågor till en elevpanel genom ett formulär på organisationens hemsida. Svaren från eleverna visas sedan på en skärm.

– I debatten om svensk skola idag tenderar vi att prata mer om vilken skola vi inte vill ha, än vilken skola vi faktiskt vill ha. Vi pratar problem, men glömmer att prata om lösningar. Elevkårer jobbar dagligen med att identifiera problem på sina gymnasieskolor och hitta sätt för att lösa dem. Nu vill vi låta andra ta del av deras lösningar på de utmaningar som skolan står inför, säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Det har varit helt frivilligt för eleverna att delta, det enda kravet har varit att eleven är medlem i en elevkår på gymnasiet. Eleverna som är anmälda till panelen kommer att finnas tillgängliga för att svara på frågor hela veckan.

– Trots att eleverna utgör en majoritet på landets skolor, och att de tillbringar majoriteten av sin vakna tid där, hörs deras röster allt för sällan när skolans framtid ska avgöras.Vi tror på en lösningsorienterad diskussion om skolan, och den kan inte existera utan att vi frågar eleverna, säger Ebba Kock.

Här kan du ställa frågor till Sveriges Elevkårers elevpane

• Sveriges Elevkårers tält på Cramérgatan mellan kl. 9.00 och 17.00 den 1-5 juli. Kl. 14.00-15.00 är eleverna tillgängliga live vilket innebär att du kan få svar på din fråga mer eller mindre med en gång.
  • På Sveriges Elevkårers mingel i Ideella trädgården den 2 juli kl. 17.15-18.45.