Sveriges Elevkårers utbildning för elevskyddsombud går bland annat igenom varför det är viktigt med ett fungerande arbetsmiljöarbete på skolan, vad fysisk och psykosocial arbetsmiljö innebär och vad lagen säger kring arbetsmiljö i skolan.

​Storsatsning på elevskyddsombud i Dalarna

Buller, kränkningar och dålig ventilation är tyvärr vardag för många elever på gymnasiet. Tack vare ett EU-projekt får nu elever i Falun och Borlänge en möjlighet att lära sig om arbetsmiljöarbete och vilken skillnad de kan göra i rollen som elevskyddsombud.

Nio av tio skolor brister i sitt förebyggande arbetsmiljöarbete enligt en stor granskning som Arbetsmiljöverket publicerade 2017. Detta trots att en grundförutsättning för att elever ska må bra och kunna göra ett bra arbete i skolan är en god och trygg arbetsmiljö. Nu gör Länsstyrelsen Dalarna och Sveriges Elevkårer en stor satsning för att förbättra arbetsmiljön på skolorna i regionen. Satsningen genomförs inom ramen för ett EU-finansierat projekt för att förbättra inomhusmiljön i offentliga byggnader i Östersjöområdet.

I gymnasieskolan och från och med årskurs 7 i grundskolan har eleverna rätt att medverka i skolans arbetsmiljöarbete genom att utse elevskyddsombud. Ombudens roll är att representera eleverna i arbetsmiljöfrågor. På torsdag den 5:e december bjuder Sveriges Elevkårer och Länsstyrelsen Dalarna in elevskyddsombud från olika gymnasieskolor i Falun och Borlänge för att ge dem kunskap om hur arbetsmiljön i skolan bör vara och hur de kan gå tillväga för att inspektera den.

– En god arbetsmiljö är avgörande för att eleverna ska kunna ta till sig kunskap. Det kan vara svårt för lärare att upptäcka om det drar kallt längst bak i klassrummet, om eleverna får ont i ryggen av stolarna, eller om ventilationen är för dålig i uppehållsrummen. Därför är elevskyddsombuden så otroligt viktiga, säger Ebba Kock, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Tid och plats

Utbildningen äger rum torsdag den 5 december kl. 13.00-16.00 på Soltorgsgymnasiet, Masergatan 20, Borlänge.

Bakgrund

Länsstyrelsen driver projektet EFFECT4buildings, som handlar om att förbättra inomhusmiljön på skolor och andra lokaler i Dalarna, både i befintliga lokaler och vid nybyggnation. Här har elevskyddsombuden en viktig roll som Länsstyrelsen vill stödja. För mer information se: www.effect4buildings.se

Fakta om elevskyddsombud på gymnasiet

• Enligt arbetsmiljölagen har alla gymnasieskolor rätt att utse två elevskyddsombud per program.
  • Det är skolledningens ansvar att aktivt uppmana eleverna att utse elevskyddsombud, men det är eleverna själva som väljer dem.
  • Rektorn ansvarar för att elevskyddsombuden får den utbildning de behöver.
  • Elevskyddsombuden har rätt att få ledigt för den tid som behövs för uppdraget.
  • Elevskyddsombuden har rätt till att få kompensation för missad undervisning.
  • Elevskyddsombuden har rätt att sitta med i skolans skyddskommitté.

Kontakt

För intervjuer om utbildningen på plats kontakta Amanda Forsell på 08-128 135 23 eller amanda.forsell@sverigeselevkarer.se.

För intervjuer med Sveriges Elevkårers ordförande Ebba Kock, kontakta kommunikationschef Sigrid Petersson på 0701-09 03 17 eller sigrid.petersson@sverigeselevkarer.se.

Regioner