Mali-insatsen ger Sverige värdefull kompetens för lång tid framåt

”Kompetensen som de svenska soldaterna har inför Mali-insatsen tillsammans med erfarenheterna de skaffar sig genom att jobba i det komplexa arbetet kan Sverige ha nytta av i många år framöver, långt efter det att insatsen är avslutad” skriver Anders Ramnerup, generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna.

Den här veckan anlände den svenska insatsstyrkan (MALI01) till Mali för FN-insatsen MINUSMA. Insatsen ska främja stabilisering och politisk utveckling i landet. Mali är Afrikas sjunde största land och sträcker sig i norr långt in i centrala Sahara. Den ogästvänliga miljön, hettan, de många väpnade grupperna i landet och den bristande infrastrukturen gör att insatsen har beskrivits som en av de svåraste FN-insatserna hittills.

250 svenska soldater kommer att representera Sverige och FN i MINUSMA för att stödja insatsen och som ett led i den större ambitionen att främja fred i världen. Sverige bidrar bland annat med kompetens inom underrättelseinhämtning.

Som i alla fredsbevarande insatser, civila som militära, ställer insatsen mycket höga krav på individerna som deltar. Det krävs utbildning, förberedelse och kompetens, som de svenska soldaterna ägnat många månader åt innan de påbörjar arbetet i Mali. Dessutom är en utlandsinsats en väldigt komplex arbetsplats, även utan den ansträngda miljön och de pressade arbetsuppgifterna.

Kompetensen som individerna har inför insatsen tillsammans med erfarenheterna de skaffar sig genom att jobba i det komplexa arbetet kan Sverige ha nytta av i många år framöver, långt efter det att insatsen är avslutad.

Personer som kommer tillbaka från en fredsinsats i utlandet har med sig många kompetenser och erfarenheter som andra jämförbara grupper inte har i samma utsträckning, och de som kommer tillbaka från MINUSMA kommer kanske ha dessa erfarenheter och kompetenser ännu mer.

De kommer ha en hög organisatorisk kompetens och vara duktiga på team-building, och de kommer ha hög tillit till sina medarbetare och chefer. De kommer ha hög teknisk kompetens, stort engagemang och stark lojalitet, och de kommer ha tillgång till interkulturella erfarenheter och förmåga att använda dem i fler situationer.

Kort sagt har de egenskaper och kompetenser som är värdefulla på många fler arbetsplatser än enbart på den myndighet som de jobbat för under utlandsinsatsen. Det gäller för soldaterna som var i Kongo på 60-talet, räddningsarbetarna som hjälpte till efter tsunamin i Sydostasien 2004 och det gäller för soldaterna som nu börjar bemanna MINUSMA i Mali.

Arbetsgivare i Sverige borde redan nu ställa sig i kö för att få anställa dessa individer när de kommer tillbaka till Sverige igen. De kanske då har varit med och räddat ett helt land, nästan tre gånger så stort som Sverige, och är beredda att göra en insats även på hemmaplan. Det enda du behöver fundera på är hur de bäst hjälper din organisation.

Anders Ramnerup, generalsekreterare på Sveriges Veteranförbund Fredsbaskrarna

Foto: Försvarsmakten/Michael Vallin, Ingenjörsoldat, Mali. Malibloggen http://blogg.forsvarsmakten.se/malibloggen/