City Move Interdesign – en workshop om hur man flyttar ett samhälle

Näringsdepartementet har beslutat att delfinansiera den internationella designworkshopen City Move Interdesign som äger rum i Gällivare i mars 2009. Workshopen arrangeras av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign tillsammans med Gällivare kommun. Syftet med City Move Interdesign är att tillföra förslag till beslutsfattare och att presentera idéer och kunskap till näringslivet om hur man flyttar ett samhälle utifrån ett designperspektiv. I Gällivare-Malmberget har gruvindustrins expansion medfört att man sedan många år stängt av delar av samhället. - Genom att använda designmetoder i utvecklingsarbetet kan man radikalt öka chansen till en bra och långsiktig lösning för Gällivare, baserat på människors fysiska och kulturella behov. Detta kommer att tillföra unik kunskap som kan användas och anpassas till andra platser med en liknande situation, säger Robin Edman, VD för SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. - Jag ser klara fördelar i att vår omvandlingsprocess berikas av internationell kompetens och kunnande som dessutom tjänar goda syften för framtida samhällsbyggnad i övriga världen, säger Tommy Nyström, kommunalråd i Gällivare och fortsätter; det är också glädjande att Näringsdepartementet med sin ekonomiska insats indikerar en positiv syn på projektet i allmänhet och vår utveckling i synnerhet. Workshopen är ett Interdesign-projekt vilket innebär att en medlemsorganisation av Icsid, International Council of Societies of Industrial Design, är värd. En Interdesign-workshop domineras inte av en yrkeskår, exempelvis arkitekter eller industridesigner. Istället samverkar deltagarna kring olika delar av projektet, det vill säga allt från en stadsplan till den privata närmiljön. Alla samarbetsparter till projektet är idag ännu inte klara. Efter avklarad workshop är avsikten att skapa ett projektkontor placerat i Gällivare, där samlad information finns att tillgå för samarbetsorter och företag. Mer information: Claes Frössén, Projektansvarig SVID, tfn 08-406 84 45 Tommy Nyström, kommunalråd i Gällivare, tfn 070-237 63 18 SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign är en oberoende stiftelse som arbetar med opinionsbildning, projekt och kompetensutveckling samt rådgivning. Verksamheten bedrivs med regionala kontor och samarbetskontor över hela Sverige i samverkan med olika aktörer. SVIDs uppgift är även att stödja utbildnings- och forskningsinsatser inom designområdet för att öka kunskapen om design.