De nominerade till 2008 års Design S/Swedish Design Award är utsedda

Den svenska designutmärkelsen Design S/Swedish Design Awards premierar för andra gången de bästa exemplen på svensk design. Bland mer än 200 anmälda bidrag har 19 nominerade valts ut av en namn-kunnig jury som leds av professor Kersti Sandin Bülow. I juni premieras ett antal av de nominerade med utmärkelsen Design S. Utmärkelsen delas ut av handelsminister Ewa Björling. Design S/Swedish Design Awards instiftades 2006 av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, Svensk Form och Sveriges Reklamförbund. Syftet med utmärkelsen är att främja designutvecklingen i Sverige och att lyfta fram designens betydelse för funktion, kommunikation och affärer. Design S fokuserar på designens problemlösande funktion; bra design skapar bättre hållbarhet, större nytta för användaren och mervärde för varumärket. - Utmärkelsen Design S belyser det viktiga sambandet mellan design och hållbarhet, något som är av yttersta vikt idag. Urvalet speglar designområdets bredd med nomineringar av små kroppsnära föremål till mer storskali-ga inslag väl synliga i samhället, säger Kersti Sandin Bülow, professor i design på Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs Universitet. Nominerade: Grafisk design Askul Komplett grafiskt designkoncept för japanska Askul. Design: Stockholm Design Lab Uppdragsgivare: Askul (JPN) Stol Boo Stapelbar stol i pressad formfilt. Design: Stefan Borselius Uppdragsgivare: Blå Station Verktyg Craftsmen knifes Knivar för olika ändamål utformade för professionella yrkesmän. Design: Ergonomidesign Uppdragsgivare: Hultafors Mobilmast Ericsson Tower Tube Mobilmast med ny konstruktion och estetiskt helhetsgrepp Arkitektur: Sandellsandberg Uppdragsgivare: Ericsson Armband Eve Lätt och smidigt armband av strängpressad aluminium. Design: Claesson Koivisto Rune Uppdragsgivare: Collection Pascale Bokhylla Libri Bokhylla som fungerar på egen hand eller i olika kombinationer. Design: Michaël Bihain Uppdragsgivare: Swedese möbler Mobiltelefon O2 CoCoon Taktil musikmobil för brittiska mobiloperatören O2 Design: Syntes Studio Uppdragsgivare: O2 (UK) Streative Branding (NL) Belysningsarmatur Open Box Hängande belysning för det offentliga rummet. Design: Propeller Design Uppdragsgivare: Fagerhults Belysning Klädkollektion Numb Tidlös klädkollektion i viskostrikå för kvinnor. Design: Anna Bonnevier Uppdragsgivare: Bonnevier DJ-system Pacemaker DJ-system i fickformat med egenskaper och funktioner som en klassisk dj-utrustning. Design: No Picnic Uppdragsgivare: Tonium/Trety Hjälm Receptor Multihjälp för olika slags extremsporter Design och uppdragsgivare: POC Sweden Yrkesplagg Reseskrud Representativt yrkesplagg för biskop på resa Design: Kollektivet Uppdragsgivare: Svenska Kyrkan, Visby Stift Ridstövel Ridsport - Advance Lätt och smidig ridstövel i vattenavvisande microfiber. Design: Jonas Hultqvist Design Uppdragsgivare: Tretorn Sweden Cykel Skeppshult V Cykel för urban miljö med tillhörande system av transportlösningar. Design: Björn Dahlström Uppdragsgivare: Skeppshultscykeln Matta Tekla Färgstark handtufftad ryamatta av hög kvalitet Design: Gunilla Lagerhem Ullberg Uppdragsgivare: Kasthall Cykelsadel Terry Fly Sadel för cyklister som tillbringar lång tid på cykeln. Design: Ergonomidesign Uppdragsgivare: RTI Sports, Terry Bord Thinner Elegant bordsserie i avancerad konstruktionsteknik. Design: Tobias Berneth Uppdragsgivare: Karl Andersson & Söner Koncept/skåp Unik Standard Konceptuell relansering av nygammalt material. Design: Folkform Materialproducent: Masonit/Byggmagroup Belysningskollektion Wästberg En personlig kollektion skrivbordslampor. Design: Claesson Koivisto Rune, Ilse Crawford, James Irvine och Jean-Marie Massaud. Uppdragsgivare: Wästerberg Av de 19 nominerade bidragen kommer ett antal att premieras med ett Design S på prisceremonin den 10 juni. Priserna delas ut av handelsminister Ewa Björling. Samma dag är det vernissage för vandringsutställningen med samtliga nominerade bidrag i Svensk Forms lokaler. Utställningen pågår i Stockholm till i mitten av augusti och visas därefter i bland annat Göteborg, Malmö och Luleå. Utställningen kommer även att turnera i ett flertal län-der. För mer information vänligen kontakta Anna B Blomdahl, projektledare Design S/Swedish Design Award, mobil 0762 567525 eller juryns ordförande Kersti Sandin Bülow, mobil 0734 036981.