Energi, miljö och transporter - temat för årets Design Open

Nu börjar Design Open - ett designäventyr som ger inspiration, spänning och kunskap! Tävlingen startar den här veckan med designfestivaler i Sundsvall, Göteborg och Stockholm.

I Design Open tävlar studenter i två klasser, en för gymnasieskolan och en för utbildningar på högskola, universitet och folkhögskolor. Tävlingen har ett tydligt miljöfokus, och i år kommer uppgiften handla om energi, miljö och transporter. Den exakta tävlingsuppgiften presenteras vid designfestivalerna.

- Det är en fantastisk kreativ kraft vi släpper loss när startskottet går, säger Pernilla Dahlman, projektledare för Design Open. Vi har rekordmånga deltagare i år - hela 65 deltagande lag och nästan 1500 medverkande totalt, fortsätter Pernilla. Framtidens designer, entreprenörer och affärsutvecklare samlas för att lära sig mer om designens betydelse och inspirera näringslivet till nya sätt att tänka.

Design Open är en fantastisk möjlighet för studenter att tänka design i ett riktigt projekt, att komma i kontakt med företag och dessutom få tillgång till en professionell industridesigner som coach genom hela tävlingen. Design Open bygger nätverk av lärare, industridesigner, företag och organisationer som alla bidrar till utvecklingen av designområdet.

Prisutdelning i Design Open 2009 äger rum den 16 mars 2010 på Energitinget i Stockholm.

Besök en designfestival!

Sundsvall

22 september, Mittuniversitetet, kl 10-18

Göteborg
23 september, Chalmers tekniska högskola, kl 10-18

24 september, KTH, Kungliga Tekniska högskolan kl 10-18

Är du intresserad av att komma på någon av våra designfestivaler eller veta mer om tävlingen? Kontakta Pernilla Dahlman, projektledare Design Open, 08-406 84 47 eller pernilla.dahlman@svid.se

Läs mer om tävlingen och se alla deltagande lag på www.designopen.se

Design Open 2009 arrangeras av SVID i samarbete med Energimyndigheten, Vattenfall, Vägverket, Mittuniversitetet, Chalmers, KTH och Design i Västernorrland.