Lina Wilckens, 2017 års Michael Treschow-stipendiat

Michael Treschow-stipendiat vill ta fram innovativa och hållbara lösningar

Lina Wilckens, masterstudent i Business & Design, HDK vid Göteborgs universitet och med kandidatexamen i industridesign från Konstfack, tilldelas Michael Treschow-stipendiet 2017 om 100 000 kronor. Stipendiet delas ut till en designstudent som visat på djärvhet och lust i sitt arbete.

Genom att kritiskt granska, utveckla metoder för att utforska sammanhang och skapa fritt vill Lina Wilckens ta fram innovativa lösningar som är hållbara för människor, samhällen och planeten.

- Det är fantastiskt att få Michael Treschow-stipendiet och jag kunde knappt tro det när jag fick samtalet. Stipendiet öppnar upp för många nya möjligheter; det gör att jag fullständigt kan fokusera på mina studier och får chans att genomföra projekt som tidigare endast var idéer. Det är även en stor uppmuntran till att fortsätta utvecklas som designer och att forska och arbeta kritiskt kring större frågor i samhället. Jag hoppas kunna bidra till både aktuella och framtida ämnen! säger Lina Wilckens.

Lina kom till Sverige för fem år sedan för att lära sig svenska och studera design. Efter ett förberedande år på Nyckelviksskolan, kandidatexamen i industridesign på Konstfack och en utbytestermin på Glasgow School of Art går hon nu på masterprogrammet med inriktning mot Business & Design på HDK vid Göteborgs universitet.

Juryns motivering:

”Lina Wilckens tilldelas årets Michael Treschow-stipendium för sitt modiga och samhällskritiska förhållningssätt till design. Hon visar på en enorm drivkraft och beslutsamhet som lyser igenom i alla hennes arbeten och många engagemang.

Lina visar en bredd på sitt designarbete, med allt från sin "lounge chair un{common}", som ifrågasätter tradition och bryter normer, till att undersöka hållbara, ätbara förpackningslösningar. I texten ”The language of design” visar hon även på betydelsen av det skrivna ordet, som Lina själv beskriver det, den kanske mest intressanta men också mest försummade designmetoden.

Stipendiet delas ut till en student som visar på djärvhet, nydanande, socialt engagemang och hållbarhet och inom alla kategorier får Lina högsta betyg av juryn. Vi ser med glädje fram emot att få följa hennes framsteg och fortsatta arbete med viktiga och svåra samhällsfrågor som kommer innebära en bättre värld för oss alla.”

Om Michael Treschow-stipendiet

Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året av Michael Treschow i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Syftet med stipendiet är att uppmuntra studenter att fortsätta studierna och utveckla sin designkompetens. Summan på stipendiet är 100 000 kronor och tilldelas en student som visat på djärvhet och lust i sitt arbete.

Läs mer om stipendiet på www.svid.se/mtstipendiet

Stipendiet delas ut idag under ett designseminarium på Konstfack i Stockholm.

Stipendiaten:

Lina Wilckens, tel. 0738 98 30 78,

e-post hello@linawilckens.com

Webb: www.linawilckens.com

För mer information om Michael Treschow-stipendiet:

Caroline Lundén-Welden, webb- och kommunikationsansvarig, SVID,
tel. 08-406 84 48, e-post caroline.lunden-welden@svid.se