Ny styrelseordförande i SVID

Ny styrelseordförande i SVID

Tillväxtverket har utsett Anna Valtonen till ny styrelseordförande i SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Anna är rektor på Designhögskolan vid Umeå universitet och har tidigare bland annat arbetat som Head of Design Research and Foresight på Nokia i Helsingfors.

SVID arbetar för att få företag att växa och verksamheter att utvecklas. Genom att sprida kunskap, skapa mötesplatser och stärka möjligheterna till utveckling, arbetar SVID för att design ska användas i allt innovations- och förändringsarbete. Från och med 2012 satsar SVID på att driva förändringsprogram inom områden där behovet av utveckling är stort.

- Vi är mycket glada att Anna tagit på sig uppdraget som styrelseordförande. SVID har en viktig uppgift att föra ut design som verktyg för nytänkande och tillväxt i näringslivet och Annas kompetens kommer att betyda mycket för den nya inriktningen, säger Christina Lugnet, generaldirektör för Tillväxtverket.

Anna Valtonen är sedan 2009 rektor på Designhögskolan vid Umeå universitet och arbetade dessförinnan som Head of Design Research & Foresight på Nokia i Helsingfors. 2007 doktorerade hon vid Konstindustriella högskolan i Helsingfors. I sin forskning har Anna fokuserat speciellt på utvecklingen av industridesign och vilken betydelse design och kreativitet kan ha för näringsliv och samhälle.

- SVID kommer att fokusera på nationella programområden där design och användardriven utveckling har stora möjligheter att förändra och förbättra, säger Robin Edman, vd på SVID. Annas erfarenheter från både det privata näringslivet och från akademin kommer att vara en viktig del av den utvecklingen.

SVIDs styrelse består av representanter för Tillväxtverket, IVA (Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien), Svensk Form och Intressentföreningen för SVID. Se hela styrelsen på http://www.svid.se/sv/Om-SVID/Styrelse/.

För information, kontakta:
Karin Stener, kommunikationschef på SVID, tel 08-406 84 46, e-post karin.stener@svid.se.
Anna Valtonen, e-post anna.valtonen@dh.umu.se.

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, arbetar för att design ska användas i allt innovations- och förändringsarbete. Vi vill få företag att växa och verksamheter att utvecklas och arbetar för att sprida kunskap, skapa mötesplatser och stärka möjligheterna till utveckling.