Stor bredd bland uppdragen i årets Sommardesignkontor

Varumärkesutveckling, förpackningar, centrumanläggningar och cykelleder. Det är bara några av de spännande företagsuppdrag årets 39 studenter kommer att ta sig an i Sommardesignkontoret som startar idag.

I år finns Sommardesignkontoret på sex olika platser runt om i landet; Jokkmokk/Älvsbyn, Lycksele/Norsjö, Fagersta/Norberg, Linköping, Småland och Varberg.

- Uppdragen i årets Sommardesignkontor har en stor bredd vilket visar att man kan utveckla många olika verksamheter med hjälp av design, säger Lisbeth Svengren Holm, ansvarig för Sommardesignkontoret på SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Sommardesignkontoret är ett utmärkt tillfälle för företagen att få in nya idéer och för studenterna att komma i kontakt med verkliga uppdrag.

Ett Sommardesignkontor består av studenter från högskolor och universitet med olika inriktning - allt från klassiska designutbildningar (industridesign, grafisk design, inredning, arkitektur och landskapsarkitektur) till ingenjörer och ekonomistudenter - från Sverige och från andra länder.

Studenterna samarbetar i flera projekt och får arbeta med problembaserade uppdrag under sju intensiva sommarveckor. Etablerade designer och/eller arkitekter finns med som handledare och bollplank. Resultatet blir idébaserade lösningar som uppdragsgivaren kan utveckla. SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign har sedan 2001 varit huvudman för Sommardesignkontoret och över 100 Sommardesignkontor har genomförts sedan starten.

För mer information om Sommardesignkontoret kontakta:
Lisbeth Svengren Holm, ansvarig Sommardesignkontoret, tel 08-406 84 42, e-post: lisbeth.svengren.holm@svid.se
Karin Stener, kommunikationsansvarig SVID, tel 08-406 84 46, e-post karin.stener@svid.se

Läs mer om Sommardesignkontoret på www.svid.se/For-Foretag/Vad-vi-kan-gora-for-dig/Sommardesignkontoret

Vill du komma i kontakt med de lokala Sommardesignkontoren?
Kontakta respektive projektledare och boka gärna in ett besök i sommar!

Jokkmokk/Älvsbyn
Kontaktperson: Lena Allheim, tel 0920-49 17 75
Uppdragsgivare: Skabram stugby och camping, AB Jokkmokkshus, Porsi Sy-Produkter, Jokkmokks kommun, Delikatessfabriken Norbotten AB, Älvsby Källa AB, Älvsby Kommun och Spikab AB

Lycksele/Norsjö