Agneta Nilsson SWEAs grundare blev Årets Svenska Kvinna

Agneta Nilsson SWEAs grundare blev Årets Svenska Kvinna

För 30 år sedan grundade Agneta Nilsson organisationen SWEA, Swedish Women's Educational Association, och i år blir hon inte bara Årets Svenska Kvinna (ÅSK) utan också HedersÅSKa. Utmärkelsen får Agneta för sitt mångåriga entusiastiska engagemang i denna globala svenska organisation.

- Jag blev fullkomligt överraskad och otroligt glad, när budskapet om äran nådde mig, säger Agneta Nilsson.

Utmärkelsen Årets Svenska Kvinna instiftades i samband med SWEAs 10-års jubileum i Los Angeles 1989. Den har tidigare förärats bland andra Inger Schuberth för hennes föreläsningar och utställningar i länderna kring Östersjön om Lützen och Gustav II Adolf (2008), Marianne Forssblad för hennes engagerade insatser för Nordic Heritage Museum i Seattle (2007), och drottning Silvia, en av grundarna till World Childhood Foundation (2001). Gemensamt för samtliga Åskor är att de i utlandet värnar om de svenska traditionerna och är bärare av svensk kultur.

- Till Årets Svenska Kvinna, en svensk kvinna vars gärning på ett markant sätt bidragit till att stärka banden mellan Sverige och andra länder, kunde i år inte ha valts någon bättre än SWEAs egen Agneta Nilsson, säger Åsa-Lena Lööf, ordförande SWEA International.

SWEA är ett ideellt nätverk med nära 8 500 svenska kvinnor i 80 avdelningar och 40 länder som medlemmar. SWEA är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Dess främsta syfte är att sprida kunskap om svensk kultur och tradition, bl.a. genom donationer och stipendier för ca 2 miljoner kronor per år. SWEA främjar vänskap och personlig utveckling bland svenska kvinnor ute i världen och bistår svenskt näringsliv, när deras anställda med familjer ska etablera sig i främmande länder. SWEA startades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson.

För mer information:

Åsa-Lena Lööf, ordförande SWEA International
Tel: +46 8 54248129, mobil: +46 733 142979
E-post:asaloof@aol.com

Anika Julin, SWEA PR
E-post:red.x@telia.com

Agneta Nilsson, SWEAs grundare
Tel: + 46733 92 75 25
E-post; agnetaswea@verizon.net

Kategorier

SWEA (Swedish Women’s Educational Association) är ett ideellt nätverk med ca 7 500
svensktalande kvinnor i 74 avdelningar och 34 länder som medlemmar. SWEA är den största
av Agneta Nilsson.

SWEA Swedish Women´s Educational Association

SWEA är en global ideell förening för svenskor och svensktalande kvinnor som är eller har varit bosatta utomlands.
Genom att samla Sweor kring vårt gemensamma språk, vårt svenska ursprung och kulturarv blir SWEA både en träffpunkt och ett skyddsnät med länkar över hela världen, något som gör livet utomlands lättare. Idén till SWEA föddes på 1970-talet, när Agneta Nilsson arrangerade en svensk julmarknad i Los Angeles. Plötsligt hade hon en hel låda med namn- och adresslappar till svenskor i området, som alla var ivriga att hålla kontakt med varandra.

1979 grundades den första SWEA-föreningen i Kalifornien. Två år senare bildades paraply-organisationen SWEA International, Inc. för att knyta samman alla de lokala avdelningar som snabbt hade vuxit upp.

SWEA har sedan starten stött svensk kultur och tradition genom donationer och stipendier och deltagit i mässor och internationella arrangemang runt om i världen.

ÅSK - fantastiska kvinnor
Årets Svenska Kvinna, en utmärkelse med syfte att uppmärksamma svensk kvinnlig kompetens i utlandet hade premiär 1989, då Ulla Wachtmeister var mottagaren. Sedan dess har en lång rad kvinnor, bland andra drottning Silvia, fått denna utmärkelse.

SWEA stödjer svensk kultur
SWEA International delar ut årligen tre stipendier i litteratur, interkulturella relationer och de fyra scenkonsterna.

Dalahästar på SWEA-jubileum
I juni 2004 firade SWEA sitt 25-årsjubileum med konstutställning på Millesgården, konferens, specialföreställning på Oscarsteatern och bankett i Blå hallen i Stockholms Stadshus. Fjorton två meter höga dalahästar målade av Sweor smyckade Strandsvägsallén under jubileumsveckan och tillbringade sommaren på Skansen, innan de donerades bort inom Sverige och utomlands.

Omfattande samarbete
Agneta Nilsson och SWEA har mottagit flera utmärkelser för sina insatser att sprida kännedom om Sverige. Sedan 2006 samarbetar SWEA med Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet. Samarbetet med den multinationella industrin har fördjupats både lokalt och internationellt.

SWEAs expansion fortsätter. Under åren 2001-2006 växte organisationen med tolv nya avdelningar. Vi ser fram emot att hälsa ännu fler svenskor i utlandet välkomna som medlemmar i framtiden.