Agneta Nilsson SWEAs grundare blev Årets Svenska Kvinna

För 30 år sedan grundade Agneta Nilsson organisationen SWEA, Swedish Women's Educational Association, och i år blir hon inte bara Årets Svenska Kvinna (ÅSK) utan också HedersÅSKa. Utmärkelsen får Agneta för sitt mångåriga entusiastiska engagemang i denna globala svenska organisation.

- Jag blev fullkomligt överraskad och otroligt glad, när budskapet om äran nådde mig, säger Agneta Nilsson.

Utmärkelsen Årets Svenska Kvinna instiftades i samband med SWEAs 10-års jubileum i Los Angeles 1989. Den har tidigare förärats bland andra Inger Schuberth för hennes föreläsningar och utställningar i länderna kring Östersjön om Lützen och Gustav II Adolf (2008), Marianne Forssblad för hennes engagerade insatser för Nordic Heritage Museum i Seattle (2007), och drottning Silvia, en av grundarna till World Childhood Foundation (2001). Gemensamt för samtliga Åskor är att de i utlandet värnar om de svenska traditionerna och är bärare av svensk kultur.

- Till Årets Svenska Kvinna, en svensk kvinna vars gärning på ett markant sätt bidragit till att stärka banden mellan Sverige och andra länder, kunde i år inte ha valts någon bättre än SWEAs egen Agneta Nilsson, säger Åsa-Lena Lööf, ordförande SWEA International.

SWEA är ett ideellt nätverk med nära 8 500 svenska kvinnor i 80 avdelningar och 40 länder som medlemmar. SWEA är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Dess främsta syfte är att sprida kunskap om svensk kultur och tradition, bl.a. genom donationer och stipendier för ca 2 miljoner kronor per år. SWEA främjar vänskap och personlig utveckling bland svenska kvinnor ute i världen och bistår svenskt näringsliv, när deras anställda med familjer ska etablera sig i främmande länder. SWEA startades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson.

För mer information:

Åsa-Lena Lööf, ordförande SWEA International
Tel: +46 8 54248129, mobil: +46 733 142979
E-post:asaloof@aol.com

Anika Julin, SWEA PR
E-post:red.x@telia.com

Agneta Nilsson, SWEAs grundare
Tel: + 46733 92 75 25
E-post; agnetaswea@verizon.net

• swea
  • agneta nilsson
  • heders åska