Den svenska delegationen besöker nederländska hälso- och sjukvårdsaktörer.

Innovation i fokus när svenska hälso- och sjukvårdsaktörer besöker Nederländerna

Idag besöker 15 svenska företag, organisationer, och representanter från offentlig sektor Nederländerna för att träffa holländska myndigheter och potentiella kunder inom holländsk hälso- och sjukvårdssektor. Nederländerna är Sveriges sjunde största exportmarknad och syftet med besöket är att hitta affärsmöjligheter och utveckla samarbeten för att förbättra tillgången till effektiv och jämlik vård.

- Både Sverige och Nederländerna är innovativa länder, framför allt inom digital hälsa och cancer. Intresset från svensk sida har varit stort och det känns extra roligt att få resa med en så stor delegation med svenska aktörer som E-hälsomyndigheten och Karolinska universitetssjukhuset, säger Maria Helling, vd på Swecare som arrangerar resan tillsammans med Business Sweden i Nederländerna.

Delegationens resa börjar i Haag med en hälsokonferens. Möten väntar i Leiden på ett försäkringsbolag och ett besök på LUMC med NELL National eHealth Living Lab. Delegationen avslutas i Amsterdam med studiebesök på NKI deras National Cancer Institute, NLC Venture Builder samt Spaarne Hospital. Syftet med resan är att ytterligare stärka samarbetet mellan holländska och svenska företag, som ger goda förutsättningar att gemensamt arbeta med innovativa lösningar.

Varför Nederländerna?
Nederländerna, strategiskt beläget i Europa, hög grad av digital mognad, teknologi, innovation och fokus på hållbarhet lockar svenska företag. Det är Sveriges sjunde största exportmarknad och tredje största importmarknad med en omsättning på totalt 162 miljarder kronor 2021. Det holländska företagsklimatet har tydliga likheter med det svenska och är en intressant testmarknad för fortsatt expansion till andra länder i Europa. Business Sweden, Netherlands Business Climate Survey 2022 (PDF)

Svenska deltagare:
A3P Biomedical