Socialminister Göran Hägglund leder hälso- och sjukvårdsdelegation till Förenade Arabemiraten arrangerad av Swecare

Stiftelsen Swecare i samarbete med Socialdepartementet, Exportrådet och Svenska Ambassaden i Förenade Arabemiraten organiserar en hälso- och sjukvårdsdelegation under ledning av Socialminister Göran Hägglund 26-28 november 2007 ”Vi vill främja och utveckla Sveriges samarbeten i regionen ytterligare inom hela hälso- och sjukvårds samt life sciencesektorn” säger Karin Lind-Mörnesten VD Swecare. Ur programmet kan nämnas möten med Hälsovårdsministern i Förenade Arabemiraten, seminarium om svensk hälso- och sjukvård och medicinteknik samt studiebesök och kontakter på hög nivå i hälso- och sjukvårdssektorn i Abu Dhabi och Dubai. Förenade Arabemiraten är den mest expansiva regionen i Mellanöstern med mycket stora investeringar inom hälso- och sjukvård de närmaste åren bl.a. till följd av förändringar i sjukvårdsförsäkringssystemen. Hälso- och sjukvårdsmarknaden omsatte förra året 1,3 miljarder USD. Förenade Arabemiraten har en av de högsta köpkrafterna i regionen. Delegationen inleds måndagen den 26 november och består av 31 personer från 18 svenska företag representerande hela sjuk- och hälsovårdssektorn. Swecare i korthet Stiftelsen Swecare grundades 1978 av ett 30-tal svenska företag verksamma inom hälso- och sjukvård tillsammans med Social- och Utrikesdepartementet, Landstingsförbundet och Exportrådet . I dag har Swecare ett nätverk av ca 250 svenska företag inom life science och hälso- och sjukvård i sitt breda nätverk. Swecares syfte är att främja tillväxt, ökad internationell konkurrenskraft samt utveckling och export av svensk life science samt hälso- och sjukvårdsprodukter och tjänster. För mer information besök gärna vår nya hemsida swecare.com eller kontakta Karin Lind-Mörnesten, VD Swecare, 070-2288200.