Stort intresse för affärer med svensk hälso- och sjukvård i Japan och Korea

Fler än 2000 personer blev utan plats vid våra seminarier Socialminister Göran Hägglund och hälsodelegationens besök i Japan gav mycket stort gensvar. I samband med Kung Carl XVI Gustafs och Drottning Silvias statsbesök i Japan reste socialminister Göran Hägglund åtföljd av en stor hälsodelegation med representanter från forskning, företag och offentlig verksamhet inom vård- och hälsosektorn i Sverige. Delegationen organiserades av Stiftelsen Swecare tillsammans med Swedish Care Institute och Vårdalstiftelsen. Delegationen medverkade i flera seminarier och affärsmöten. Seminarierna behandlade bland annat IT:s betydelse för äldreomsorgen och om välfärdens utmaningar för framtiden. Totalt deltog ca 800 personer i Japan vid seminarierna. – Intresset för den svenska delegationen var enormt. Fler än 2000 personer fick helt enkelt inte plats vid vårt IT/demensseminarium, och det var ju både ledsamt och ett fantastiskt tecken på intresset” säger Swecares VD Karin Lind-Mörnesten. Delegationen reste sedan vidare till Korea, dock utan socialminister Göran Hägglund som inte hade möjlighet att närvara där. – Vi mottogs likafullt med mycket stor uppmärksamhet och intresse, säger Karin Lind-Mörnesten. Det finns redan konkreta förslag till samverkan och affärer mellan flera av delegationens deltagare och våra värdländer. – Intresset för att samverka med Sverige om både utbildning, forskning och produkter inom hälso- och sjukvårdsområdet går inte att ta miste på. Vi är mycket nöjda med resultatet och planerar redan för en fortsättning för att följa upp och underlätta affärerna ytterligare. Det är oerhört värdefullt att medverka vid statsbesöken. Den svenska regeringens deltagande är oerhört positivt och viktigt för en näringslivsdelegation av den här typen, avslutar Karin Lind Mörnesten. För ytterligare information kontakta Karin Lind-Mörnesten VD Stiftelsen Swecare 070-2288200 Stiftelsen Swecare arbetar för att främja ökad internationell konkurrenskraft, utveckling och export av svenska life science produkter och tjänster samt vård- och omsorgstjänster, utbildning, och FoU.