Representanter från Karolinska Universitetssjukhuset, Sveriges ambassad i Abu Dhabi,  Regeringskansliets life science-kontor, AstraZeneca och Swecare framför den svenska paviljongen på Expo 2020 Dubai.
Representanter från Karolinska Universitetssjukhuset, Sveriges ambassad i Abu Dhabi, Regeringskansliets life science-kontor, AstraZeneca och Swecare framför den svenska paviljongen på Expo 2020 Dubai.

Svensk hälso- och sjukvård intar Dubai

När Sverige visar upp sig på världsutställningen i Dubai den 1–2 februari står svensk hälso- och sjukvård på agendan. Svenska styrkeområden inom antibiotikaresistens, digitalisering och cancer står särskilt i fokus. Ambitionen är att företagens deltagande ska leda till långtgående samarbeten och affärer, såväl i Mellanöstern som på ett globalt plan.

- Life science är ett genomgående tema på Världsutställningen Expo 2020 i Dubai. Och inte minst har pandemin satt ljuset på behovet av innovativa lösningar och den kreativa samverkan som svenska företag, universitetssjukhus, universitet- och högskolor, myndigheter, expertorganisationer och patient- och professionsföreträdare erbjuder. För Sverige som life science-nation är det viktigt att vara en del av världsutställningen och de möten som både sker på plats och digitala uppföljningar under våren, säger Jenni Nordborg, nationell life science-samordnare och del i delegationen.

Som arrangör av delegationen kommer Swecare, under ett tvådagars hybridevent i den svenska paviljongen, lyfta frågor kring hållbara sjukvårdssystem och möjligheter att möta de stora utmaningar som hälso- och sjukvården globalt står inför. Innovationsmiljön Nollvision Cancer är medorganisatör av dag två, med fokus på hur cancer kan omvandlas från en dödlig till en kronisk sjukdom.

En möjlighet för Sverige att visa upp sina styrkeområden och spetskompetens
Pandemin har visat att världens länder inte klarar sig utan internationellt samarbete och att detta dessutom behöver utvecklas för att möta de globala utmaningarna. Under 2020 stod hälsorelaterade produkter för den näst största exportintäkten till Sverige och utgör således en stor del av Sveriges ekonomi och välstånd. Med 115 miljarder kronor omfattade den svenska exporten av medicinska och farmaceutiska produkter klart mer än traditionella svenska exportgrenar som skogsprodukter och järn- och stålprodukter.

– Det här är en unik möjlighet för Sverige att etablera nya samarbeten, attrahera investeringar för ökad tillväxt och export. Vi ser fram emot ett brett internationellt deltagande – tillsammans kan vi lösa några av världens allra mest angelägna utmaningar enligt paviljongens ledmotiv ”Co-creation for Innovation”, säger Maria Helling, VD Swecare.

Världsutställningen Expo 2020 Dubai
Portarna till världsutställningen Expo 2020 i Dubai öppnades den 1 oktober 2021. Uppemot 190 länder deltar och arrangörerna räknar med att utställningen kommer att locka cirka 25 miljoner besökare.

- Detta är en fantastisk möjlighet att öka Sveriges attraktionskraft i utlandet och möta det internationella intresset för svenska hälso- och sjukvårdslösningar, säger Jan Thesleff, generalkommissarie för det svenska deltagandet.

Bland svenska företag som deltar återfinns bland andra AstraZeneca, Arjo, Bactiguard, Elekta, Essity, Getinge och Mölnlycke

Swecare

Swecare skapar mötesplatser där den svenska hälsosektorn kan stärka sina internationella relationer för ökad export och internationalisering av svensk hälso- och sjukvård och life science. Programmet för Swecares deltagande har utvecklats tillsammans med sponsorer till kommittén för Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2020 i Dubai och en styrgrupp bestående av företag.

Namn till bild, från vänster:

Björn Zoëga, VD Karolinska universitetssjukhuset, Liselott Andersson, Sveriges ambassadör i Förenade Arabemiraten, Mikaela Annerling Swahn, Regional direktör Swecare, Jenni Nordborg, Regeringens nationella life science samordnare, Anna Riby, Regional direktör Swecare, Björn Janzén, Government Affairs Head AstraZeneca och Anna-Lena Engwall, Country President Nordic and Sweden, AstraZeneca.