Ukrainas hälsominister Viktor Lyashko vid sitt digitala anförande vid Swecares årskonferens under gårdagen

Svensk roll i återuppbyggnad av ukrainsk sjukvård i fokus när Ukrainas hälsominister talade inför över 100 svenska aktörer

Kriget i Ukraina har gett förödande konsekvenser på landets sjukvård och nu krävs strategier för utbredningen av psykisk ohälsa bland invånarna. Det lyfte hälsominister Viktor Lyashko och tidigare vice hälsominister Iryna Mykychak under Swecares årskonferens, samtidigt som de betonade värdet av Sveriges politiska och ekonomiska stöd.

- Det ukrainska Sverigebesöket gav oss inblick i hur vi kan bistå ett närliggande land som befinner sig i en svår situation. Dessutom har det inspirerat oss att se över våra egna förutsättningar att upprätthålla vår egen sjukvård under svåra omständigheter, säger Swecares VD Maria Helling.

Det var under torsdagen som Ukrainas hälsominister Lyashko och hans rådgivare, tidigare vice hälsominister, Mykychak talade inför över 100 representanter från svenska företag och organisationer inom hälso- och sjukvård. Krigets förödande konsekvenser på sjukvården innebär stora utmaningar som läkare, patienter och anhöriga dagligen möter. Det krävs också strategier för att hantera den utbredda psykiska ohälsan som sprider sig bland de ukrainska invånarna.

Sverige har en roll att spela i återuppbyggandet av den ukrainska sjukvården

Under den ukrainska delegationens närvaro i Stockholm, hälsominister Lyashko deltog digitalt, visades stor tacksamhet för det politiska och ekonomiska stöd som Sverige fortsatt bistår Ukraina med.

- Vi är mycket tacksamma att hälsoministern Viktor Lyashko och rådgivare Mykychak tog sig tid att delta och dela med sig av sina erfarenheter. Under dessa konfliktdrabbade tider är det av stor relevans för Swecares medlemmar att förstå vad som pågår och hur de kan bidra, säger Maria Helling.

Nästa vecka möts EU:s hälsoministrar i Stockholm för att diskutera sjukvårdssituationen i Ukraina, krisberedskap och läkemedelsbrist. Mötet hålls inom ramen för det svenska EU-ordförandeskapet. Läs mer på www.sweden2023.eu