Socialminister Lena Hallengren med Gisli Hennermark, vd Surgical Science - årets vinnare av Swecare Export Award 2021

Swecare Export Awards - Här är vinnarna 2021

Idag presenterade socialminister Lena Hallengren företagen Surgical Science och Visiba Care som årets vinnare av det svenska exportpriset “Swecare Export Awards”. Trots ett ovanligt och tufft år har vinnarna lyckats påvisa framgångsrika exportsatsningar av svenska produkter, tjänster och kunskaper som förbättrar människors hälsa.

- Årets vinnare av Swecare Export Awards 2021 har båda visat exempel på att snabbt kunna ställa om och hitta nya användningsområden för sina verksamheter. Jag är glad över att vi tillsammans, trots årets stora utmaningar, bidrar till att stärka hälsosystemen i Sverige, och runt om i världen. Detta prisar vi idag, säger socialminister Lena Hallengren.

I över tio år har Swecare Export Awards årligen delats ut till de företag som med kreativitet, engagemang och räckvidd satt svensk innovation inom hälsa och sjukvård på världskartan. Årets vinnare av det prestigefulla priset har korats av en jury som representerar både branschen och det offentliga Sverige.

Vi är stolta över att få presentera vinnarna av Swecare Export Awards 2021, två priser:

Priskategori: Swecare Export Award

Företag: Surgical Science
Motivering: I en tid då digitalisering och robotassisterad kirurgi är inne i ett spännande skede globalt utmärker sig det svenska företaget Surgical Science som en världsledande leverantör av patientsäkra träningslösningar. Företaget har de senaste åren påvisat en mycket stark tillväxt med en exceptionellt hög exportandel. Med ursprung i Sahlgrenska universitetssjukhuset har man fortsatt en stark svensk närvaro och huvuddelen av både produktion och utveckling sker i Sverige. Juryn gör bedömningen att digitalisering av utbildning och träning är något som det kommer att finnas fortsatt stort behov av i framtiden och att Surgical Sciences spännande exportresa bara har börjat.
Nominerade i denna kategori: Elekta, Zenicor Medical Systems

Priskategori: Swecare Rising Star Award

Företag: Visiba Care
Motivering: Den kandidat som juryn valt till årets vinnare av Swecare Rising Star är Visiba Care som genom sin plattform möjliggör för vårdgivare att erbjuda digitala vårdmöten. Visiba grundades 2014 utifrån övertygelsen att digitaliseringen är oundviklig om vården ska kunna erbjuda en jämlik, kvalitativ och säker vård i framtiden. För många vårdorganisationer blev covid-19 det verkliga startskottet för digitalisering och Visibas hela organisation stresstestades då drygt 800 digitala mottagningar startades upp under loppet av några veckor. Visiba har haft som strategi att etablera sig starkt på den svenska hemmamarknaden och därifrån expandera till andra nordiska länder samt Storbritannien. Under bokslutsåret 2020 ökade omsättningen på marknader utanför Sverige med 194%. Att företaget lyckades leverera på samtliga fronter visar på en exceptionell uthållighet och kämpaglöd och torde ge utmärkta förutsättningar i den digitala utveckling som vården bara sett början på.

Nominerade i denna kategori: Care to Translate, Digital Diabetes Analytics, Xinix International, Scandinavian ChemoTech