Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team:  ”Det handlar om mer än att vinna tävlingar”

Blogginlägg -

Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team: ”Det handlar om mer än att vinna tävlingar”

En vinst och fyra pallplatser. Trea i både förar- och teammästerskapet i FIA World RX. Första säsongen för det Swecon-supportade CE Dealer Team var klart godkänd, men i år siktar teamchef Jussi Pinomäki ännu högre.
– Vi siktar naturligtvis på fler vinster, men samtidigt handlar det om mer än att vinna tävlingar.

Förra året gick motorsporten in i en ny era. FIA World Rallycross Championship – ett av sex officiella världsmästerskap – kördes med helt elektriska bilar som producerar över 600 hästkrafter.

I detta historiska mästerskap deltog CE Dealer Team – sponsrat av bland annat Swecon, SSAB och Engcon – med etablerade Niclas Grönholm och talangen Klara Andersson i var sin bil.

– Generellt sett är jag ganska nöjd med säsongen. Det var början på en ny elektrisk era, med många nya saker att lära sig och anpassa sig till. Vi såg att CE Dealer Team var fullt av passionerade och engagerade människor som är villiga att göra sitt yttersta för teamet. Jag tror att vi har en solid bas nu, som ger oss chansen att fortsätta jobba mot kommande säsonger och högre mål, säger teamchefen Jussi Pinomäki.

Dubbla pallplatser

Förra årets höjdpunkt var de dubbla pallplatserna i portugisiska Montalegre i september. Niclas Grönholm tog teamets första seger. Klara Andersson knep tredjeplatsen och blev därmed den första kvinnan på pallplats i mästerskapet.

I år siktar Jussi Pinomäki högre, men det handlar inte bara om vinster.

– Självklart vill du alltid vinna när du deltar i ett lopp eller ett mästerskap. Och det är vad vi vill uppleva mer av under 2023. Men tack vare våra värdefulla partners är detta projekt också så mycket mer än att bara vinna.

– Vi arbetar hårt för att förbättra våra prestationer och samtidigt fortsätter vi att driva förändringen i vårt samhälle genom detta projekt. Det är något som verkligen är unikt och jag är faktiskt väldigt stolt över att vara en del av det.

Årets nyheter

Årets stora nyheter är återgången till det gamla formatet och poängberäkning – ”bara positivt, de nya reglerna var lite för komplicerade” – samt en utökad tävlingskalender med åtta tävlingshelger.

– I år får vi återse traditionella rallycross-arenor, som Lydden Hill i Storbritannien och Estering i Tyskland, vilket är ganska intressant ur konkurrensperspektiv. Serien avslutas i Sydafrika och Asien för första gången sedan pandemin.

– Sammantaget tycker jag att kalendern är en bra blandning av framtid och tradition. Detta borde göra det möjligt för oss att verkligen öka den allmänna uppmärksamheten men också fanskaran av sporten.

Här körs FIA World Rallycross Championship 2023

• Portugal, Montalegre 3–4 juni
  • Norge, Hell 17–18 juni
  • Sverige, Höljes 1–2 juli
  • Storbritannien, Lydden Hill 22–23 juli *
  • Belgien, Mettet 5–6 augusti *
  • Tyskland, Estering 19–20 augusti
  • Sydafrika, Kapstaden 7–8 oktober *
  • Hongkong 11–12 november *

* Med förbehåll för homologering av banan.

Läs mer på www.swecon.se/rallyx