Swecons serviceavtal är guld värt för "Tybble"

Swecons serviceavtal är guld värt för "Tybble"

Som maskinägare kan man ha otur, även om man väljer Volvo. Som Tommy ”Tybble” Karlsson och hans ECR145EL som råkade ut för flera haverier på ena bandmotorn.
– Swecons Premium Guldavtal räddade min ekonomi, så enkelt är det.

Det här var för några år sedan. För ett år sedan köpte han en ny maskin. Det blev Volvo ECR145 igen, men nu med beteckningen ELM för en grövre och förhöjd undervagn. Och ett nytt Guldavtal med Swecon.

– Jag prioriterar tryggheten. Nu hade jag väldigt otur med förra maskinen, men jag byter inte märke för det. Alla maskiner kan strula och gå sönder. Och naturligtvis har jag Premium Guldavtal även på den nya maskinen, men den har gått helt felfritt i 1 500 timmar trots den tuffa miljön i skogen.

Sadlade om

”Tybble” – som fått sitt smeknamn från byn där han bor, på gränsen mellan Närke och Östergötland – har jobbat i skogen i hela sitt liv. Först cirka 20 år i skogsmaskin, både som anställd och egen företagare. Sedan han sadlade om till grävmaskin 2017, då han köpte sin första ECR145, ägnar han sig huvudsakligen åt markberedning för Södra Skogsägarna och Svenska kyrkan.

– Det bytet är det bästa jag gjort. Jag kan inte ha det bättre. Jag älskar att jobba i skogen, men slipper allt krångel med skogsmaskinerna.

Nu krånglade visserligen även den första kortradiegrävaren, men ”Tybble” lovprisar Swecon och Guldavtalet.

– Ingen kunde fatta varför bandmotorn på ena sidan lade av med jämna mellanrum. Men jag hade ju Premium Guldavtal, så allt täcktes av det. Jag hade tur i oturen som tecknade Premium Guldavtal. Annars vet jag inte om jag hade klarat det ekonomiskt.

Alltid vinnare

När avtalstiden löpte ut – fem år eller 8 000 timmar – så köpte ”Tybble” den nu ett år gamla Volvo ECR145ELM. Den har fungerat utan problem, men även då har Swecon Premium Guldavtal en uppsida.

– I månadskostnaden ingår service och reparationer och finns det ett överskott kvar när avtalet avslutas, så delas det lika mellan mig och Swecon. Man är vinnare hur det än går, men tryggheten är det absolut viktigaste för mig.

Han känner sig även som en vinnare att jobba kvar i skogen i en Volvo grävmaskin, och slippa underhåll och reparationer av skogsmaskinerna som tidigare tog så mycket av hans fritid.

– Jag har ett underbart arbetsliv, dessutom hinner jag med att vara pappa när jag är ledig.

Vilket avtal passar dig?

Med Swecon serviceavtal får du som kund kostnadskontroll, möjlighet att fokusera på kärnverksamheten samt maximal tid för produktivt arbete. Det finns tre paketerade trygghetsavtal beroende på behov.

Blått avtal: Serviceavtal

Omfattar förebyggande underhåll och inspektioner. Analysverktyg och tjänster som CareTrack, Volvo Oljeanalys och MATRIS-analys kan inkluderas för din maskin.

I blått avtal ingår:

• Förebyggande underhåll som sänker totalkostnaden på din maskin.
  • Arbetskostnad och reservdelar för service enligt Volvos serviceprogram.

Guldavtal: Service- och reparationsavtal

Avtalet omfattar alla delar i Blått avtal, men innehåller även:

• Service- och reparationskostnad under individuell avtalstid.
  • Inga oväntade kostnader, allt ingår i månadsavgiften.
  • Kan skrivas upp till 20 000 timmar på utvalda maskiner.
  • Endast Volvo originaldelar används på din maskin.

Premium Guldavtal: Service- och reparationsavtal

Avtalet omfattar samma som Guldavtal men:

• Avtalet gäller 5 år/8 000timmar.
  • Efter avtalstiden går vi igenom hur avtalet utvecklats. Eventuellt överskott delas mellan Swecon och kund. Vid underskott står Swecon för hela kostnaden.

OBS!: Premium Guldavtal gäller EW140D, EW160-EW180E, EWR150E, EC160E-EC300E, ECR145E, ECR235E samt L60H-L120H