Pallen i World RX of Norway; Niclas Grönholm, Johan Kristoffersson och Timo Scheider.

Niclas Grönholm tog den sjätte raka pallplatsen för CE Dealer Team i FIA World RX i Norge

Det Swecon-supportade ’CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment’ vände en utmanande inledning på helgen i norska Hell och tog en sjätte raka pallplats i FIA World Rallycross Championship.

Niclas Grönholm säkrade sin plats i finalen genom att vinna semifinalen från pole position för andra tävlingen i rad. Den finske stjärnan pressade sedan regerande mästaren Johan Kristoffersson hela vägen till mållinjen och slutade på en fin andraplats i finalen. Tredjeplatsen tog Timo Scheider som säkrade sitt teams första pallplats i det nya eldrivna rallycross-VM.

Resultatet innebar att den finske föraren tog sin sjätte raka pallplats för CE Dealer Team i FIA World RX, vilket tar honom upp på en andraplats i förarmästerskapet.

”Det har inte varit en lätt helg och vi har verkligen fått jobba hårt. Det känns bra att ta med sig en andraplats och en rejäl poängskörd trots allt. Vi måste fortsätta jobba hårt, vara fokuserade och försöka igen i nästa race på Höljes, säger Niclas Grönholm.

Klara Andersson gjorde sitt bästa resultat för säsongen med en fjärdeplats i finalen.

Den svenska stjärnan fick en blandad start på sin söndag, då teamet var tvungen att byta ECU i hennes bil bara några minuter innan det tredje heatet. Efter att ha hämtat sig från det tog Andersson sig vidare till sin andra final den här säsongen.

Andersson är nu fyrai förarmästerskapet, endast en poäng från tredjeplatsen.

”Vi hade lite problem i semin, så jag hade verkligen tur som tog mig till final. Där fick jag en väldigt bra start men blev påkörd ett par gånger. Efter det pekade hjulen åt alla möjliga håll, så det var verkligen inte lätt att köra. Vi saknade lite tur i helgen, så jag hoppas att vi kan komma tillbaka starkare i Sverige, säger Klara Andersson.

Med båda bilarna i final i den andra deltävlingen går CE Dealer Team upp på andra plats i teammästerskapet.

”Att återigen få båda bilarna med i finalen och ta en sjätte pallplats i rad är förstås fantastiskt. Men allt är inte perfekt, eftersom vi fortfarande har utmaningar att ta itu med. Teamet och alla våra partners kommer att fortsätta arbeta outtröttligt under de kommande veckorna för att prestera på hemmaplan i Sverige”, säger Jussi Pinomäki, teamchef för CE Dealer Team.

Under World RX-helgen i Norge visade Volvo Construction Equipment upp sina elektriska produkter tillsammans med sina partners, inklusive premiären för den 100 % eldrivna Volvo CE L120H Electric Conversion som en officiell maskin för banunderhåll.

Rallycross-VM fortsätter om bara två veckor med teamets hemmarace svenska Höljes och den legendariska "Magic Weekend" som brukar locka upp till 50 000 åskådare. På plats finns ett par hundra fans från Swecon för att stötta teamet, Niclas och Klara i jakten på nya framgångar.

Läs mer om Swecon och CE Dealer Team på World RX of Sweden och hur du får tag i biljetter till ”the Magic Weekend” i värmländska Höljes den 1-2 juli

Se resultat och ställning efter FIA World RX of Norway.