Nya Volvo hjullastare på väg till armén

Nya Volvo hjullastare på väg till armén

Nyligen tecknade Försvarets Materielverk, FMV, ett ramavtal med Swecon om leverans av hjullastare till Försvarsmakten. I början av april gjordes det första avropet: 81 hjullastare i olika storlekar till armén.
– En bra början på det fortsatta samarbetet med FMV, säger Tomas Nieminen, Manager Project Sales på Swecon.

FMV och Swecon har en väl upparbetad affärsrelation. Det föregående ramavtalet, som tecknades 2018, resulterade i leveranser av totalt 237 hjullastare i storlekarna L35 till L110. Det nya ramavtalet är potentiellt dubbelt så stort – och nu den första beställningen på nya ramavtalet omfattar 31 stycken Volvo L35H, 26 st L60H och 24 st L110H.

– De allra flesta, 71 maskiner, ska levereras i år. De resterande tio maskinerna ska vara klara i början av 2025, säger Tomas Nieminen.

Samtliga maskiner har speciella anpassningar för arméns olika behov. Vissa av dessa görs redan vid Volvo CE:s fabrik i Arvika, men de flesta anpassningarna utförs vid Swecons utrustningsverkstad i Eskilstuna.

– Dessutom ska maskinerna levereras med olika redskap, totalt drygt 300 stycken.

Vid ett möte på Swecon undertecknades det första avropet på det nya ramavtalet. Där deltog Linus Harenius och Elin Ingerby, projektledare respektive enhetschef på FMV, Tomas Nieminen, Manager Project Sales på Swecon samt Sara Claesson marknadsansvarig för Swecon Sverige på Volvo CE.