Se Volvos hjullastare slå världsrekord med 120 km/tim på Eskilstuna Flygplats

Se Volvos hjullastare slå världsrekord med 120 km/tim på Eskilstuna Flygplats

Se filmen där Volvo L60G PCP, som är ett prestandakoncept baserat på en konventionenll hjullastare, slog ett hastighetsrekord på Eskilstuna Flygplats. Den CO2-neutrala och midjestyrda lastmaskinen från Volvo Construction Equipment klockades för imponerande 120 km/tim med föraren Karin Olsson bakom ratten.

>> Se när Volvo L60G PCP slår världsrekord

Det var den 11 september kl 13.52 som Karin Olsson passerade drömgränsen i Swecon Anläggningsmaskiners konceptlastare Volvo L60G PCP. Det tidigare rekordet hade hon själv, satt på Anderstorp i maj. Det rekordet löd på 103 km/tim. Det nya rekordet var därmed en putsning med hela 17 km/tim och tog hjullastaren upp i svensk motorvägshastighet.

En hjullastare i standardutförande har en toppfart på 46 km/tim, så ingenjörer och tekniker från Volvo och Swecon hade en stor utmaning med att skapa en maskin som skulle vara baserad på kvalitetskomponenter från Volvo, som skulle drivas på biodiesel och som samtidigt skulle vara säker.

Utvecklingen startade i november 2011. I slutet av mars kördes de första lyckade testerna med maskinen. Som förare hade Karin Olsson handplockats. Till vardags kör hon en 30-tons hjullastare, en Volvo L220E hos Bröderna Hall i Hässleholm.

Maskinen byggdes av  ett ungt team av tekniker på Swecons anläggning i Västerås i samarbete med Polestar Racing, Bridgestone och Volvo Construction Equipment under våren 2012.

Volvo L60G PCP ställs ut på finalen av TTA - Elitserien i racing på CIty Arena i Göteborg, lördagen den 29 september. Läs mer på www.cityarena.se eller www.ttagroup.se