Teamchef Jussi Pinomäki om FIA World RX-säsongen 2024: ”Det blir något helt nytt”

FIA World RX-säsongen 2024 närmar sig med stormsteg och det finns ett antal förändringar som det Swecon-supportade CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment kommer att ställas inför, samtidigt som teamet höjer ambitionsnivån. I år står Sverige som värd för VM-premiären i värmländska Höljes den 6-7 juli - och förberedelserna är i full gång.

Vi låter teamchef Jussi Pinomäki guida dig till vad som är nytt för säsongen i rallycross-VM 2024. Hela intervjuserien kan ses på CE Dealer Teams sociala mediekonton under de kommande veckorna!

Nytt raceformat

”Raceformatet kommer att vara något helt nytt, innan vi brukade tävla med tider fram till semifinalerna. Men nu handlar allt om position, så jag tror att vi kommer att få se rallycross i all sin prakt i år.

"Vi måste vara säkra på att vi kommer i mål i alla race med bilarna i ett stycke, samtidigt som vi slutar så högt upp i resultatlistan som möjligt.”

Lär dig mer om 2024 års raceformat

Nya länder

"Vi har några nya banor som Ungern, en riktigt fin bana med mycket höjdskillnader och några blinda kurvor. Det kommer att bli intressant."

"Sedan har vi några helt nya platser som Australien. Där tror jag att det blir som i Hongkong förra året, allt var nytt men det blev en fantastisk tävling. Platsen och miljön var superpositiv och vi visade sportens potential och vad den kan vara i framtiden. Jag förväntar mig detsamma i Australien."

Utforska hela 2024 års World RX-kalender

Nya däck

"Det finns många nya saker. Det som jag först kommer att tänka på, är naturligtvis det nya däckmärket Hoosier som vi kommer att börja tävla med i år."

"Det är en helt annan konstruktion i däcket än vad vi har haft tidigare, så det finns mycket att lära sig."

Lär dig mer om Hoosier Tyres

Höga förväntningar på resultat

"Förväntningarna är ganska höga, vi har blivit bättre för varje säsong. Det finns ytterligare steg att ta, jag tror att det är huvudmålet, säger Jussi Pinomäki.

"Det är inte lätt, men jag känner att vi har en stark förarbesättning. En är mer erfaren och en lär sig hela tiden. Jag tror att vi är mycket starkare nu än när vi startade projektet 2022.”

Klara och Niclas

”Målet från start var att få upp Klara Andersson tempomässigt och vara snabb på varje ny bana vi kommer till. Och det har hon lyckats med ännu bättre än vi hade kunnat tro", säger Jussi Pinomäki.

"Niclas har såklart varit snabb hela tiden, så för honom handlar det mer om att hitta jämnheten. Jag är säker på att vi har förarna för att ta oss till toppen av mästerskapet."

Läs mer om teamets målsättning

Följ CE Dealer Team på sociala medier

Kalender FIA World Rallycross Championship 2024

• 6-7 juli World RX of Sweden, Höljes
  • 27-28 juli World RX of Hungary, Nyirád *
  • 17-18 augusti World RX of Benelux, Mettet
  • 7-8 september World RX of Portugal, Montalegre
  • 30 november – 1 december World RX of Australia, TBA *

* Med förbehåll för homologering av banan

Alla europeiska evenemang inkluderar FIA European Rallycross Championships (Euro RX1, Euro RX3 och RX2e).

Mer information om Swecon och Volvo CE:s satsning på rallycross-VM hittar du på www.swecon.se/rallyx.

Om Swecon och Volvo CE i FIA World RX

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner partner till CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment – med den helt jämställda förarduon Klara Andersson och Niclas Grönholm i teamets två helelektriska PWR RX1e-bilar.

Om CE Dealer Team by Volvo Construction Equipment

CE Dealer Team grundades 2022 av PWR Group i samarbete med Volvo Construction Equipment och dess återförsäljare och partners. Huvudmålet med rallycrossprogrammet är att driva övergången till förbättrad hållbarhet och mångfald i samhället och lyfta fram spänningen som en flytt till en elektrisk framtid erbjuder. CE Dealer Team drivs med stöd från oberoende återförsäljare av Volvo Construction Equipment, tillsammans med flera framstående industriella partners, som tillsammans delar ett åtagande att leda en hållbar framtid, både på och utanför banan.

Om FIA World Rallycross Championship

FIA World Rallycross Championship är ett av sex officiella världsmästerskap i motorsport vid sidan av bland annat Formel 1 och World Rally Championship (WRC). Mästerskapet fortsätter sju arenor i Europa, Afrika och Asien. Rallycross är en kombination av rally och kretslopp. Det är head-to-head korta, tuffa race på blandat underlag (grus och asfalt) som finns på rallycrossbanor. I FIA World Rallycross Championship tävlar högprofilerade förare, utrustade med helt elektriska RX1-bilar som producerar över 600 hk och förmågan att accelerera från 0-100 km/h på mindre än två sekunder – snabbare än en Formel 1 bil.