Volvo Construction Equipment köper tillbaka fastighet i Munktellstaden

Volvo Construction Equipment köper tillbaka fastighet i Munktellstaden

Volvo Construction Equipment (Volvo CE) meddelar att de köper tillbaka fastigheten i Munktellstaden i Eskilstuna, där Munktellmuseet finns, av Kfast.

I Volvo CE:s ambition att stärka de lokala banden med Eskilstuna stad och Mälardalsområdet, som manifesterades genom etableringen av huvudkontoret nyligen, har bolaget nu slutit avtal med Kfast att köpa tillbaka byggnaden i Munktellstaden, som innefattar Munktellmuseet, lokaler som tidigare ägdes av Volvo CE.

Munktellmuseet, som drivs av Volvo CE, representerar Volvo CE:s 191-åriga historia och är ett populärt besöksmål för besökare från hela världen. Köpet innefattar även den yta där Munktell Science Park har sin verksamhet idag, och som sköts av Kfast.

Investeringen innebär att Volvo CE sluter cirkeln och återigen blir ägare till byggnaden där verksamheten en gång startade. Det understryker samtidigt satsningen på Eskilstuna med dess omnejd.

Volvo CE tillträder som fastighetsägare för lokalerna från och med januari 2024.

Med cirka 650 anställda och 34 serviceplatser i landet kan Swecon erbjuda dig ett komplett sortiment av anläggningsmaskiner, utrustning, reservdelar, service och support. Hos oss kan du också få hjälp med förmånlig finansiering vid köp av en Volvo anläggningsmaskin - allt under ett tak.

Swecon Anläggningsmaskiner AB omsätter cirka 4,5 miljarder kr (2022).

Anne Bast

Kommunikationschef, försäljningsregion Europa/internationellt Volvo Construction Equipment +46165415906