​Volvo EW60E är rätt val för produktiva verksamheter

​Volvo EW60E är rätt val för produktiva verksamheter

Volvo Construction Equipments nya hjulgrävmaskin EW60E ger enastående prestanda och bekväm drift inom en mängd olika krävande arbetsområden.

EW60E från Volvo Construction Equipment är en mångsidig och effektiv hjulgrävmaskin som kan anpassas till varje uppdrag. Den är lämplig för ett brett spektrum av användningsområden och erbjuder dragkraft, svängkraft och lyftkapacitet för ultimata resultat.

EW60E har en stark Volvomotor som uppfyller kraven för Steg IIIB/Tier 4 final och ett justerbart hydraulflöde. Den har dessutom en välbalanserad drivlina för optimala prestanda vid arbete på arbetsplatsen eller under förflyttning. En fast bom och offset-bom som tillval ger prestanda i särklass för en rad olika uppgifter, alltifrån trånga arbetsplatser till vidsträckta anläggningsområden.

Grävmaskinens reglage ger snabb respons, vilket ökar manövrerbarheten och produktiviteten och gör arbetet extra bekvämt och behagligt för föraren. Den fyrhjulsdrivna maskinen med en topphastighet på 30 km per timme har utmärkta köregenskaper både på väg och i terräng. Den är lätt att köra mellan olika arbetsplatser och under arbetet låses framaxeln för att ge optimal stabilitet.

Komfortabel och bekväm

EW60E har en komfortabel Volvohytt av den senaste generationen med 10 % mer utrymme. I den nya utformningen av hytten finns det bättre utrymme bakom stolen så att föraren kan röra sig mer obehindrat. Större förvaringsutrymmen ökar trivseln: en telefonhylla, två eluttag, mugghållare och tre andra stora förvaringsytor gör Volvohytten till en mer praktisk arbetsmiljö.

Den bekväma och ställbara stolen ökar förarkomforten. Luftkonditioneringen är 10 % mer effektiv och sex justerbara ventiler ger optimalt luftflöde genom hytten.

Runtomsikten har förbättrats med hjälp av en smalare stolpe, utökade fönsterytor och vindrutetorkare med större blad. Vid precisionsstyrning på trånga arbetsplatser ger backkameran bättre överblick via den 7 tum stora LCD-färgskärmen så att det inte finns några döda vinklar.

För enkel och intuitiv drift är alla reglage samlade på en panel på höger sida. All maskininformation visas på LCD-färgskärmen och där är också olika funktioner lätt tillgängliga via menyer. Snabbknapparna ger föraren bekväm direktåtkomst till förinställda funktioner. Den förbättrade proportionella styrspaken ger bättre grepp och förenklar styrningen.

Gör mer med Volvo

EW60E är utrustad med en rad olika funktioner som tillsammans ökar maskinens tillgänglighet och minskar stilleståndstiden. Serviceåtkomst från marknivå och praktiska smörjpunkter minskar servicetiden och underhållskostnaderna. Serviceintervallen kan enkelt övervakas via skärmen i hytten, som visar påminnelser när det är dags för underhåll.

Den nya Volvomotorn och förbättrad hydraulik samverkar till utmärkt bränsleeffektivitet. Standardfunktionen för tomgång är ett unikt erbjudande från Volvo. Den stoppar motorn automatiskt efter en förinställd tid, vilket sänker både bränslekostnader och buller. Dessutom stoppas timmätaren för att minska underhållskostnaderna och öka maskinens andrahandsvärde.

Grävmaskinen är utrustad med Volvos MATRIS-programvara som analyserar förarens beteende för att förbättra effektiviteten, höja produktiviteten och minska bränsle- och underhållskostnaderna. Volvo erbjuder också diagnostiksystemet VCADS Pro, som gör det till en lätt match att ha kontroll över maskinen.

Lättanpassad

Den mångsidiga EW60E-maskinen kan utrustas med en mängd hållbara verktyg som passar för olika arbetsområden, inklusive el- och vattenledningsdragning, bygg- och anläggningsarbeten, jordbruk, markberedning och skogsbruk. Redskapsbytena är enkla att utföra, vilket sparar tid och kostnader. Maskinens konstruktion, hydraulik, ledningar och reglage i hytten kombinerat med Volvos redskapssortiment gör att EW60E utan vidare kan användas för varierande uppdrag.

Med tillägg av ett mekaniskt eller hydrauliskt snabbfäste blir redskapsbytena snabba och effektiva. En komplett uppsättning skopor, från allroundskopor till dikningsskopor, är tillgänglig så att maskinen fungerar på många olika områden.

Volvos hållbara hydraulhammare är helt kompatibla med EW60E. Det stora sortimentet av brytverktyg (eller tänder) har tillverkats för brytning av material av alla slag och förenar utmärkt prestanda med låga ljud- och vibrationsnivåer. Maskinen kan också utrustas med en Volvotumme som fungerar med både direktmonterade Volvoskopor och snabbfästen så att det går att utföra många olika uppgifter, till exempel stapling, uppläggning, lastning, lyftning och flyttning.

Se specifikationer på Volvo EW60E