I CertSearch kan man kontrollera att ett certifikat är äkta.

Fler möjligheter och ökad trygghet i databas för certifikat

I CertSearch kan du på ett enkelt vis kontrollera att ett certifikat är äkta. Databasen är nu obligatorisk för certifieringsorgan, som i sin tur kan plocka ut relevanta data och statistik för sitt fortsatta arbete.
– Tryggheten i handeln ökar för varje certifikat som laddas upp, säger Peter Kronvall, kommunikationschef på Swedac.

Databasen har som syfte att ge användare en möjlighet att kontrollera om ett certifikat för ledningssystem är äkta. Det kan exempelvis vara om man som företagare vill kontrollera att en leverantör man har för avsikt att teckna avtal med har ett giltigt certifikat enligt ISO9001. Det kan i en del fall vara svårt att avgöra själv, då det kan vara utfärdat i ett annat land, eller kanske skrivet på mandarin eller med kyrilliska bokstäver. Man skriver in antingen företagets namn eller certifikatets nummer – och trycker på enter. Ett ögonblick senare får man svar på om certifikatet är korrekt utfärdat.

CertSearch lanserades 2020, och har sedan dess ökat i användning, en förutsättning för att systemet ska fungera. Bakom databasen står IAF, den internationella organisationen för ackrediteringsorgan som ackrediterar certifieringsorgan och där Swedac är en av medlemmarna.

– Nu deltar 14 000 certifieringsorgan världen över, och runt 1,1 miljoner certifikat är uppladdade. En nyhet är att det blivit obligatoriskt för certifieringsorgan att ladda upp sina certifikat. De kan i sin tur använda databasen på olika nyttiga sätt; exempelvis plocka ut data kring marknadsandelar i den egna branschen, säger Peter Kronvall.

Fler än 250 myndigheter i 24 olika länder använder CertSearch aktivt, och kända organisationer som NASA märks bland användarna. Som svenskt nationellt ackrediteringsorgan är det obligatoriskt för Swedac och alla andra medlemsorganisationer att ladda upp vilka organ de ackrediterat.

– Användningen av databasen är ett sätt att stärka ackrediterad certifiering och skapa en spårbarhet genom hela systemet som ökar möjligheten till trygg handel, säger Peter Kronvall.

Du hittar CertSearch här.