Swedac deltar på Kvalitetsmässan 2023

Swedac deltar på Kvalitetsmässan 2023

Den 21–23 november är det åter dags för Kvalitetsmässan, mötesplatsen för alla inom offentlig sektor. Temat för i år är Hållbar välfärd. Swedac deltar och står värd för en rad seminarier. Bland annat om vad flexibelt elsystem är och hur man kan jobba med det, cirkulär ekonomi och vikten av rätt skyddsutrustning på jobbet.

Kvalitetsmässan äger rum på Svenska Mässan i Göteborg och är numera Europas största konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling. Mässan startade 1989 och här möts alla som på något vis jobbar med att utveckla offentlig sektor.

I Swedacs monter kommer ett flertal medarbetare finnas på plats för att informera, diskutera och svara på frågor. Seminarierna är till för alla och i år sker en del av dem i samarbete med andra myndigheter och organisationer, bland andra Arbetsmiljöverket och RISE.

– Att Swedac både närvarar och deltar aktivt på Kvalitetsmässan är en självklarhet. Vi ser det som ett utmärkt tillfälle att kunna nå ut med aktualiteter men också finnas på plats för att svara på frågor och ha en dialog med mässdeltagarna, säger Peter Kronvall, kommunikationschef på Swedac.

Mer om mässan och hur du säkrar din biljett hittar du här.
Seminarieprogrammet i sin helhet hittar du här.

Ett urval av programpunkterna i Swedacs monter:

Tisdag 21/11
Vikten av rätt skyddsutrustning
14.30-15.00

En av förutsättningarna för att förhindra att arbetstagare blir sjuka, skadas eller dör av jobbet är att de produkter som används är säkra och i sig inte innebär några risker. Arbetsmiljöverket kommer vara på plats och berätta om bland annat personlig skyddsutrustning och varför det är viktigt att produkterna är CE-märkta. De kommer också berätta om hur de arbetar med marknadskontroll.

Onsdag 22/11
Lär dig mer om flexibelt elsystem
11.00-11:30

Det elektrifierade samhället är en viktig del i klimatomställningen och drivs på av många och starka krafter. Swedac är en av fyra statliga myndigheter som arbetar i ett regeringsuppdrag med frågan. Vad är myndighetens roll i detta arbete och vad är slutsatserna? Lyssna på Mikael Schmidt, avdelningschef på Swedac. Med i samtalet är även Patrik Björklund, försäljningschef på Varberg Energi. Bolaget är redan i gång med flextjänster för framtidens elmarknad. Hur ser det ut i praktiken och hur kan medborgare och andra köpa och använda tjänsterna?

Cirkulär ekonomi - en möjliggörare för en hållbarare värld
13.00-13:30
Fler cirkulära flöden är centralt för vår framtid. Raul Carlsson RISE och ordförande i kommittén inom den europeiska standardiseringsorganisationen CEN för cirkulär ekonomi beskriver pågående standardutvecklingen samt samtalar med Magnus Pedersen Swedac om vad som händer i branschen/marknaden kring cirkulära flöden.

Torsdag 23/11
Standarder som stöd kring arbetet med social hållbarhet
13.00-13.30

För att visa hur man jobbar med social hållbarhet och ansvarstagande i det bredare perspektivet kan standarder vara ett bra redskap. Exempelvis ISO 26000 ger möjlighet till en egendeklaration av företagets arbete som ackrediterade organ sedan kan verifiera. Magnus Pedersen från Swedac och Helena Wiktor från VERIFY Agency berättar hur man går till väga för att komma igång. Vi kommer få handfasta råd samt intressanta exempel från omvärlden.