Swedac har sina lokaler på Österlånggatan i Borås.

Swedac får hyresgäst – högskolan flyttar in

Swedac får en hyresgäst. Det är Högskolan i Borås som flyttar in i Swedacs lokaler under en period.
– Det här är ett sätt för oss att använda våra lokaler på ett dynamiskt sätt. Givande för både oss och högskolan, säger Håkan Pettersson, avdelningschef på Swedac.

Från och med den 15:e december hyr Högskolan i Borås in sig i Swedacs lokaler. För högskolan ger hyresperioden på fyra år en möjlighet till mer utrymme under en ombyggnadsperiod. Personal som påverkas av byggprojekten i Högskolans lokaler kan nu arbeta från andra våningen på Österlånggatan i Borås, där Swedac har sin verksamhet.

– Swedacs lokaler ligger perfekt, rakt över gatan från Högskolan. Dessutom är alla utrymmen så fräscha att det bara är för oss att flytta rakt in, säger Cecilia Hallgren, fastighetssamordnare på Högskolan i Borås.

Ser positivt på samverkan

För Swedacs del finns flera fördelar med upplägget. Bland annat att använda lokalerna effektivt, inte minst med tanke på att många av Swedacs medarbetare numer arbetar delvis på distans. Håkan Pettersson ser också möjligheter till tätare samverkan med högskolan

– Både Swedac och högskolan är myndigheter och det känns givande att dela lokaler under en period. Samverkan leder alltid till något positivt, säger Håkan Pettersson.

Regioner

Swedac – en myndighet för kvalitet och trygghet. Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att varor och tjänster ska vara säkra och tillförlitliga. Swedac ackrediterar, det vill säga granskar och godkänner de företag som kontrollerar att varor och tjänster håller måttet. Swedacs ackrediteringsmärke är därför en kvalitetsstämpel som stärker konkurrenskraften och ökar handeln. Swedac arbetar för att du ska kunna lita på att hissen är säker, att vattnet i kranen är rent och att du betalar för korrekt antal liter bensin. Swedac gör Sverige till ett tryggt och hållbart land att leva i.