Swedac i Almedalen

Swedac och Marknadskontrollrådet kommer att synas i Almedalen genom två seminarier – ett om marknadskontroll ”Säkra produkter eller förlorade arbetstillfällen” och ett om kontrollsystem för kvalitet ”Kvaliteten på utbildning – kan den kontrolleras?”

Dessa seminarier handlar om det som utgör ett av fundamenten för ett fungerande samhälle, kvalitetsinfrastrukturen, som gör att vi exempelvis kan dricka vattnet direkt ur kranen, att produkter som säljs är säkra att använda, att vågen väger rätt i affären när du handlar, att bilbesiktningen fungerar även utan ett monopol, osv.

Vår fråga under det ena seminariet är om denna kvalitetsinfrastruktur, som ofta verkar i det fördolda, skulle kunna ge ännu större samhällsnytta inom t ex utbildningssystemet och äldreomsorgen om den synliggjordes och fler blev medvetna om de möjligheter som finns i den. Det seminariet kallar vi "Kvaliteten på utbildning - kan den kontrolleras?", och där medverkar Jonas Eriksson (mp), riksdagsman och vice ordf i näringsutskottet, Carola Gunnarsson (c), oppositionsledare i kommunstyrelsen i Sala kommun och 3:e vice ordförande i SKL samt Ann-Cartrin Lofvars (mp), medlem i landstingsstyrelsen i Dalarna och i SKL:s styrelse. Vi kommer även att presentera en översiktlig enkätstudie bland landets kommun- och landstingspolitiker som visar på en låg kännedom om denna kvalitetsinfrastruktur.

Vårt andra seminarium handlar om en speciell del av denna kvalitetsinfrastruktur, nämligen marknadskontrollen. Den har i sig två syften, dels att se till att produkter som säljs är säkra att använda. Dels att verka för en rättvis konkurrens mellan företag, så att oseriösa företag inte kan sälja okontrollerade produkter och därmed slå ut arbetstillfällen i t ex Sverige där företagen anstränger sig för att följa reglerna. Det seminariet kallar vi "Säkra produkter eller förlorade arbetstillfällen?". Fokus på det seminariet är hur den svenska marknadskontrollen styrs och om den är tillräcklig för sina två syften. Medverkar gör Viktor Sundberg, VP Environmental and EU affairs, Electrolux; Hans Rothenberg (M), Näringsutskottet, Riksdagen; Börje Vestlund (S), Näringsutskottet, Riksdagen; Peter Strömbäck, generaldirektör, Swedac; Nina Cromnier, generaldirektör, Kemikalieinspektionen; Gunnar Larsson, generaldirektör, Konsumentverket; Helena Lindberg, generaldirektör, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap; Göran Lundmark, marknadskontrollsamordnare, Swedac.

Mer information om våra seminarier, dvs tid, plats och talare, hittar du på Swedacs webbplats.

Vi bjuder på en ekologisk lunchmacka och fika under våra seminarier.

Ingen föranmälan. Välkommen!

Swedac (Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll) är en statlig myndighet som arbetar för att varor och tjänster ska vara säkra och tillförlitliga. Vi verkar också för hållbar utveckling och ökad konkurrenskraft. Vår verksamhet är mångsidig och handlar om kvalitet, miljö, säkerhet, hälsa och effektivt utnyttjande av resurser.
Swedac tar också fram regler för till exempel vågar, ädelmetallarbeten, färdigförpackade varor, elmätare och bensinpumpar som handlare och tillverkare ska följa.