​Swedac riktar ljuset mot dold hjälte: oljeavskiljaren

​Swedac riktar ljuset mot dold hjälte: oljeavskiljaren

Att vårt vatten hålls rent blir en allt viktigare samhällsfråga. Samtidigt finns verktyg för rening som inte används fullt ut. Nu bjuder Swedac tillsammans branschorganisationerna SPT och STOR in landets kommuner till en informationsträff om en dold vardagshjälte: oljeavskiljaren.

De syns inte, men oljeavskiljare finns på mängder av platser som de flesta besöker i vardagen. Det typiska exemplet är bensinmacken, där oljeavskiljare alltid finns nedgrävda i marken. En oljeavskiljare som fungerar som den ska är ett effektivt verktyg för att filtrera bort miljöfarliga ämnen ur avloppsvatten. Sedan en handfull år tillbaka kan verksamheter som använder oljeavskiljare välja att få sina avskiljare kontrollerade av företag som är ackrediterade av Swedac. Allt fler företag väljer att göra sådana kontroller, eftersom de ses som en kvalitetsstämpel.

– De frivilliga kontrollerna är bra av flera skäl, inte minst eftersom de minskar belastningen på landets kommuner som har tillsynsansvar i den här frågan. Vi vill gärna bidra till att fler kommuner blir uppmärksamma på att de här verktygen finns, säger Michael Johansson, enhetschef för fordon och kontroll på Swedac.

Hur oljeavskiljare hanteras är en pusselbit i en större fråga – den om hur samhället hanterar avlopps- och dagvatten.

– Nya tekniker för att filtrera bort gifter behövs. Men vi menar att verktyg som redan finns också skulle kunna användas mer effektivt. Oljeavskiljare är ett sådant, säger Michael Johansson.

Stort intresse för oljeavskiljare bland landets miljöinspektörer

I ett seminarium den 25:e september lyfter Swedac tillsammans med branschorganisationerna SPT och STOR fram oljeavskiljare och hur de kan användas mer effektivt. Seminariet riktar sig framför allt till miljöinspektörer i landets kommuner.
​Drygt 100 inspektörer från hela landet har anmält sig till seminariet.

Representanter från media är välkomna att vara med på seminariet, antingen på plats eller via webblänk.

För anmälan och frågor kontakta:
​Anna Werner, kommunikatör, Swedac, telefon 0709-921291 eller mejl anna.werner@swedac.se.

Seminarium: Så kan oljeavskiljare bli ett effektivt verktyg i miljöarbetet
25 september
Clarion Hotel Arlanda Airport

Program:
10.00-11.30 Information om ackreditering och kontrollorgan.
11.30-12.30 Lunch
12.30-13.20 Så fungerar tekniken och erfarenheter från utförda kontroller.
​Så fungerar en kontrollrapport.
Framtiden för oljeavskiljning.
14.00-14.30 Fika
14.30-15.00 Frågor och avslutning.