Så kontrolleras att ett certifikat är äkta

​Swedac varnar för falska certifikat kopplade till skyddsutrustning i vården

Allt fler hör av sig till Swedac med misstankar om falska certifikat för skyddsutrustning i vården.
– Tyvärr ser vi att många falska certifikat cirkulerar över hela Europa just nu, säger Curt-Peter Askolin, bedömningsledare på Swedac.
Här ger han råd om hur du kan kontrollera om ett certifikat är äkta.

En mängd företag runt om i världen arbetar nu för att producera skyddsutrustning för vården. Majoriteten av de nya tillverkarna är seriösa, men tyvärr förekommer också försök till bedrägerier.
– Kriser plockar fram både det bästa och det sämsta hos människan. På Swedac får vi allt fler frågor om äktheten i certifikat. Tyvärr har vi upptäckt ett relativt stort antal falska certifikat. Den trenden finns över hela Europa, säger Curt-Peter Askolin.

Agera så här om du misstänker att ett certifikat är falskt:
1. Ring till det företag, ett så kallat anmält organ som står som utfärdare på certifikatet.

OBS! Bedragare sätter ut falska telefonnummer på sina certifikat. Numren sägs gå till det anmälda organ som påstås ha utfärdat certifikatet. Ring ALDRIG till det telefonnumret.
Leta istället fram ett korrekt nummer.
Här är en lista över anmälda organ i Sverige och Europa.

2. Ring i andra hand till Arbetsmiljöverket, som är den svenska myndighet som nu under en begränsad tid utfärdar tillfälliga tillstånd för personlig skyddsutrustning i vården. Kontaktuppgifter till Arbetsmiljöverket här.