Elvira Öberg på Skidskyttekampen på Stockholm Stadion.

Världcupsavslutning: Swedemount hyllar svenskt skidskytte

Efter en framgångsrik säsong för svensk skidskytte blickar Swedemount tillbaka på spännande prestationer och händelser. Från resultat i världscupen till den avslutade karriären hos två av Sveriges skidskyttar. Genom ett fortsatt samarbete med Öberg-systrarna och deltagandet i den historiska Skidskyttekampen på Stockholm Stadion, fortsätter Swedemount att stötta svensk skidskytte och inspirera idrottare över hela världen.

Skidskyttelandslaget

Säsongen för världscupen i skidskytte har nått sin slutpunkt och det är med stolthet vi på Swedemount ser tillbaka på den imponerande insatsen från det svenska skidskyttelandslaget. Vi har sett en rad ljusglimtar; flertalet pallplatser och spännande prestationer som den episka spurten i mixstafetten i Holmenkollen, där Martin Ponsiluoma tog sig förbi Norges Johannes Thingnes Bö på upploppet. Vi tackar för de fina uppvisningarna och är stolta över att vara sponsorer till Svenska Skidskyttelandslaget.

Vi vill också ta tillfället i akt att hylla och tacka Mona Brorsson och Peppe Femling för deras enastående insatser och dedikation under sina karriärer som skidskyttar. Som två av kuggarna i skidskyttelandslaget, har vi följt deras resor med stor beundran och glädje. Vi är tacksamma för det fantastiska samarbete vi har haft med både Mona och Peppe, och önskar de all lycka och framgång i deras framtida äventyr.

Hanna & Elvira Öberg

Vi är även glada över vårt samarbete med systrarna Hanna och Elvira Öberg, som inte bara är exceptionella idrottare utan även förebilder för unga åkare. Deras tålamod och uthållighet i spåret och på skjutbanan har imponerat oss och vi ser fram emot att fortsätta stötta dem i deras framgångsrika karriärer.

Skidskyttekampen

En av säsongens höjdpunkter var utan tvekan Skidskyttekampen som ägde rum på Stockholm Stadion den 26 februari 2024. För första gången förvandlades den anrika arenan till en skidskyttearena där några av världens bästa skidskyttar samlades för en internationell tävling i singel mixstafett. Detta evenemang resulterade i en slutsåld arena med över 10 000 entusiastiska åskådare och en otrolig atmosfär.

Rikard Grip, generalsekreterare för Svenskt Skidskytte, uttryckte vikten av evenemanget till skidskytte.se:

"För Svenskt Skidskytte är detta en möjlighet att visa upp den fantastiska dramaturgin, spänningen och nerven som kännetecknar skidskyttets värld. Det är en dröm och vision som nu blir verklighet, att få komma ännu närmare publiken och dela den magiska upplevelsen av skidskytte med tusentals entusiastiska och engagerade åskådare."

Swedemount är stolta över att få ha varit på plats för att heja på skidåkarna, genomföra intervjuer och dokumentera evenemanget live. Vi är övertygade om att Skidskyttekampen och säsongens övriga prestationer kommer att fortsätta inspirera både fans och idrottare över hela världen.

Vi ser stolt tillbaka på säsongen 2023-2024 där vi har fått följa händelser som Världscupen, skidskytte-VM och Skidskyttekampen. Vi ser fram emot ett fortsatt fint samarbete kommande säsong med både Svenska Skidskyttelandslaget och Systrarna Öberg.