Unik spelmekanik gav över två miljoner nedladdningar

Det var när Apple lanserade sin första iPhone, och därigenom App Store, som Thomas Wedin och Mattias Granat såg möjligheten de hade väntat på. Med en spelidé som för åtta år sedan kunde konkurrera med Angry Birds, har de nu lanserat sitt nionde spel: Gumslinger.

– Det har blivit vårt hittills största spel, säger Thomas Wedin, VD och en av grundarna av spelföretaget Itatake.

Thomas Wedin och Mattias Granat hade länge pratat om att starta en gemensam verksamhet kring olika digitala tjänster och produkter. Tillsammans startade de sitt företag Itatake i Göteborg som, när de lanserade sitt första spel Pebble Universe under 2012, var ett hobbyprojekt.

– Spelet togs emot med höga betyg och bra recensioner, där till exempel Aftonbladet hade med spelet på sin spelsummering av 2012 som ett av årets topp 10 bästa spel av alla kategorier.

Skapat viktiga kontakter
De bestämde sig för att fortsätta med sin hobby, men insåg att det var både dyrt och tidskrävande då varken Thomas eller Mattias kunde bygga spelen själva. Efter lansering av sitt andra och tredje spel, valde de att ta steget och satsa på Itatake genom att säga upp sig på sina ordinarie arbeten och anställa ett team. Samtidigt hörde de talas om The Game Incubators verksamhet i Göteborg och Sweden Game Arena.

– The Game Incubator har gett oss ett nätverk inom spelbranschen som har varit väldigt betydelsefullt för oss. Det har öppnat dörrar till viktiga kontakter, och samtidigt gett oss expertkompetens inom flera områden, till exempel inom juridik och avtal. Det har även varit både lärorikt och inspirerande att dela kontor med andra startups, säger Thomas.

Bra spridning
Den 23:e april i år lanserade Itatake mobilspelet Gumslinger på Google Play och App Store. Spelet har redan passerat över två miljoner nedladdningar.

– Spelet i sig är unikt, både gällande hur man spelar och hur karaktärerna beter sig i spelet. Det har gjort att många spelare är väldigt positiva till det, och vi får bra spridning genom spelarna. Vi har en fortsatt bra utvecklingskurva, och Gumslinger har blivit det mest framgångsrika spelet vi har gjort hittills.

Nytt spelprojekt
Redan nu har Itatake sikte på nya projekt.

– Framöver väntar fler uppdateringar för både Gumslinger och vårt förra spel, Rest in Pieces. Vårt kommande spel lanseras efter sommaren, och vi kommer att starta ytterligare ett spelprojekt i augusti, säger Thomas.

Teamet bakom Itatake.

• Underhållning

• gumslinger
  • spel
  • mobilspel
  • startups
  • startup
  • göteborg
  • itatake
  • the game incubator
  • dataspelsutveckling
  • dataspel

• Västra Götaland

Sweden Game Arena är Sveriges största kluster för startups, etablerade dataspelsbolag och övrig spelindustri. Genom riktade community-events och synliggörande i den globala spelindustrin skapar Sweden Game Arena möjlighet för individer och företag att utvecklas. Tillsammans med Högskolan i Skövde, som erbjuder en av Europas största dataspelsutbildningar, drivs dataspelsindustrin framåt genom kompetens och forskning.

Sweden Game Arena anordnar årligen Sveriges ledande konferens för studenter och indieutvecklare, Sweden Game Conference, som samlar tusentals människor inom branschen för att ta del av aktuella talks, paneler och delta i workshops.

Sweden Game Arena är finansierat av Science Park Skövde, Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Västra Götalandsregionen. Läs mer på www.swedengamearena.com.