Akademiska Hus hållbarhetssäkrar och utvärderar Campus Örebro med nya Citylab

Akademiska Hus hållbarhetssäkrar och utvärderar Campus Örebro med nya Citylab

En hållbar stadsdel är en jämlik och trygg miljö, som är tillgänglig för alla och har minimal negativ klimat- och miljöpåverkan. Citylab är Sveriges första certifieringssystem för hållbar stadsutveckling, unikt framtaget för svenska förhållanden, lagar och regler. Nu presenterar Sweden Green Building Council (SGBC) nya Citylab som är en vidareutveckling av det tidigare systemet och innehåller en utvärderande del som svarar på frågan: Hur hållbart blev det?

En av de första att använda nya Citylab är Akademiska Hus i Örebro.

Sverige och samhällsbyggnadssektorn står inför en massiv miljöutmaning och vi har bråttom. 2045 ska Sverige, enligt regeringen, inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser. Samhällsbyggnadssektorn står just nu för 21 procent av de svenska utsläppen - och de ökar.

”Nu behöver vi kraftsamla kring hela stadsdelar för att bidra till Sveriges miljömål och en hållbar samhällsbyggnad. Citylabs senaste certifiering innehåller en gedigen uppföljning som sätter press på alla parter att prioritera hållbarhet från start till mål i stadsutvecklingsprojekt. Akademiska Hus är en av de första ut att genomföra detta och vi följer deras arbete med spänning”, säger Sigrid Walve, chef för Citylab på SGBC.

Örebro Campus är byggt på 70-talet och är en extern etablering nära natur. När universitetsområdet nu växer och närmar sig staden finns en vilja att bygga mer stadsmässigt och hållbart i alla led. Akademiska Hus är den primära fastighetsägaren till Örebro Campus men en rad ytterligare fastighetsägare påverkas och deltar i förändringarna. För att hållbarhetssäkra hela stadsdelen och skapa en gemensam plattform för utvecklingsarbetet används nya Citylab.

”Citylabs certifieringssystem ger oss en bekräftelse på att de visioner, mål och arbetssätt som vi använder i Örebro faktiskt leder till ett campus med hållbarhet som ledstjärna. Det lär oss också hur vi i framtiden ska bli än bättre på att ha med hållbarhetsperspektivet i alla led”, säger Magnus Huss, marknadsområdesdirektör på Akademiska Hus.

För mer information vänligen kontakta:

Sigrid Walve, chef Citylab, sigrid.walve@sgbc.se, 08-599 294 44

Kontaktperson Akademiska Hus: Magnus Huss, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus
E-post: magnus.huss@akademiskahus.se

För bokning av intervjuer vänligen kontakta:

Liza Skoglund, 072 350 92 22, liza@balodis.se

Pressbilder finns på MyNewsdesk:

Om SGBC

Sweden Green Building Council är Sveriges ledande organisation för hållbart samhällsbyggande. Den icke vinstdrivande organisationen med över 400 medlemmar driver och utvecklar våra städer och byggnader till att bli mer hållbara. Föreningen är öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. Även kommuner, landsting och andra offentliga aktörer är välkomna.