Anders Hagström, Livin’ Hotell i Örebro, utsedd till Årets Hôtelier!

Under Sweden Hotels Gala på Hotell Fars Hatt i Kungälv tilldelades Anders Hagström från Livin’ Hotell i Örebro priset Årets Hôtelier 2014. Anders djupa samhällsengagemang var en bidragande orsak.

Priset Årets Hôtelier delas ut av hotellkedjan Sweden Hotels varje år, och tilldelas en hôtelier som med stor kunskap och erfarenhet lotsar sina medarbetare och hotellet mot nya höjder. Både gäster, medarbetare och branschkolleger har under året nominerat sina kandidater till ett antal priser, däribland Årets Hôtelier.

- Anders Hagström har röstats fram av både medarbetare och gäster, och motiveringen från en av Anders medarbetare rörde oss djupt, säger Eva Palmgren, VD på Sweden Hotels.

- Jag känner stor tacksamhet att få denna utmärkelse, säger Anders Hagström. - Det är ytterligare ett kvitto på det goda arbete jag tillsammans med hela min personalstyrka gör för att utveckla vår affärsverksamhet, men också för att ge människor i utanförskap en andra chans. Detta är något jag brinner för, och det är fantastiskt att se visionen ta form mer och mer, fortsätter Anders Hagström, hotellchef på Livin' Hotell Sweden Hotels i Örebro.

Motiveringen till priset hämtades direkt från en av Anders medarbetare:

”Att ge människor en andra chans är något som genomsyrar hela verksamheten på Livin´. Vi anställer långtidssjukskrivna, långtidsarbetslösa, utrikesfödda personer och personer med funktionsnedsättning. Även ungdomar kan behöva stöd för att få in en fot på arbetsmarknaden. Genom vår Sopplunchbuffé skänker Livin´ 10 kr/såld lunch till månadens välgörenhetsorganisation. Sedan mars 2013 så har Livin’ skänkt ca 130 000 kr till olika välgörenhetsorganisationer genom sopplunchbuffén. Jag är stolt över att få jobba på en arbetsplats och för en arbetsgivare som tänker på andra och tar sitt ansvar i det samhället som vi verkar i och världen vi lever i.”

Genom detta pris hoppas man inspirera andra hotell att också ta ett större samhällsansvar.