Hotell och personer från hela landet nominerade till Sweden Hotels Gala 2013

Sweden Hotels Gala är ett återkommande event som hålls i september varje år på något av medlemshotellen inom Sweden Hotels. I år går galan av stapeln söndag 8 september, på Hotel Statt Sweden Hotels i Katrineholm. Priser i fjorton olika kategorier kommer att delas ut, allt ifrån Årets Sweden Hotels och Årets Hôtelier, till Sweden Hotels Hjälte och Årets Bästa Hotellfrukost.

Sweden Hotels raska expansion fortsätter – under det senaste året har 18 nya medlemshotell anslutit. Kedjan omfattar i dag 63 hotell, från Östersund i norr till Simrishamn i söder.

På Sweden Hotels Gala delas priser ut i fjorton olika kategorier. Det förnämsta av priserna är Årets Sweden Hotels, som tidigare år vunnits av Hotell Conrad Sweden Hotels i Karlskrona (2012), Hotel
Svea Sweden Hotels i Simrishamn (2011), Hotell Bele Sweden Hotels i Trollhättan (2010), Hotel Plaza Sweden Hotels i Malmö (2009), och Hotel Continental Sweden Hotels i Halmstad (2008). Vinsten är ett vandringspris bestående av en unik glasskulptur som formgivits av Westholms Glasstudio i Kalmar. Totalt kommer drygt 100 personer att deltaga under galan.

Priser delas ut i följande kategorier:

Årets Sweden Hotels (vandringspris)

Sweden Hotels Hjälte (årets medarbetare)

Årets Rookie

Årets Guldkrona

Årets Hôtelier

Årets Bästa Hotellfrukost

Årets Konferensanläggning

Årets Gästklubbenhotell

Årets Samarbetspartner

Årets Miljöprestation

Årets Prestation

Gästernas Val

2 hedersomnämnanden

Pressreleaser och fotografier över vinnarna kommer att börja publiceras måndag 9 september.