Ytterligare ett positivt årsbokslut från Sweden Rock Festival

Ytterligare ett positivt årsbokslut från Sweden Rock Festival

Sweden Rock Festival i Norje utanför Sölvesborg går från ekonomisk klarhet till klarhet. Bolagets omsättning uppgick för verksamhetsåret 2015 till 113 MKR, vilket är den högsta omsättningen i festivalens historia och en ökning med 21 % jämfört med föregående verksamhetsår.

Sweden Rock Festival AB:s resultat efter skatt 2015 uppgick till 29 MKR vilket är en ökning med 35 % mot föregående år. I en tid då flera festivalarrangörer kämpar med lönsamheten, är detta mycket positiv signal om Sweden Rocks framtid.

Sweden Rock Festival är Skandinaviens största renodlade hårdrocksfestival. I sommar genomförs den 25:e festivalen i ordningen. Sweden Rock är med andra ord en väletablerad festival, vars signum har blivit den höga servicenivån och den vänskapliga atmosfären bland besökarna.

Under varumärket Sweden Rock finns numera – utöver den årliga festivalen - även en webbshop med rockprofilerade kläder och livsstilsprodukter, samt alkoholdrycker som säljs via Systembolaget.

Dessutom har bolaget olika typer av kommersiella samarbeten med externa parter, vilket bidrar till att minska sårbarheten och beroendet av enbart biljettförsäljning.

Omsättningen bestod 2015 till 2/3 av biljettintäkter och övriga intäkter svarade för ca 1/3.

”Vår starka ekonomiska ställning gör att våra biljettköpare kan känna sig trygga”, säger Mats Natvig, VD på Sweden Rock Festival AB. ”Med andra ord finns det ingen risk att vi inte kommer att genomföra evenemanget p.g.a. till exempel likviditetsproblem.”

”Det faktum att vi fortsätter leverera starka resultat möjliggör ju också en fortsatt utveckling av evenemanget. Vårt mål är att alla återkommande besökare ska uppleva Sweden Rock Festival 2016 som den bästa festivalen hittills.”