Pressinbjudan: Politikerdebatt om en starkare life science-bransch på SwedenBIO Opinion

Näringsutskottets ordförande Jennie Nilsson (s) och moderaternas näringspolitiske talesperson Lars Hjälmered (m) intervjuas av Helena Strigård, vice VD SwedenBIO, om förutsättningarna för en starkare life science-bransch i Sverige. Samtidigt presenteras för första gången ”Handlingsplan för life science – för ett konkurrenskraftigare Sverige”, med 19 rekommendationer framtagna gemensamt av SwedenBIO, LIF och Swedish Medtech.

Tid: Onsdag 16 maj kl. 15.30 – 20.00

Plats: Malmö rådhus

Med nära 95 miljarder i exportintäkter och 42000 anställda är den kunskapsintensiva life science-branschen en viktig kugge i svensk ekonomi. Samtidigt är den internationella konkurrensen knivskarp och andra framträdande life science-nationer mobiliserar, inte minst Danmark. Hur kan vi göra Sverige till ett förstahandsval för etableringar och investeringar? Vad ger de olika politiska alternativen för lösningar på de utmaningar som sektorn möter?

SwedenBIO Opinion öppnar med en politikerdebatt mellan blocken, följt av en företagspanel där representanter från branschen diskuterar vad den behöver från politiken för att växa sig starkare och ge bästa möjliga utväxling för samhället?

Lansering av ”Handlingsplan för life science – ett konkurrenskraftigare Sverige”, framtagen av branschorganisationerna SwedenBIO, LIF och Swedish Medtech med adressat Sveriges nästa regering.

Vi korar också vinnaren av SwedenBIO Award, ett pris som delas ut till ett föredömligt företag som har utmärkt sig speciellt och bidragit till positiv uppmärksamhet för branschen.

De nominerade bolagen till SwedenBIO Award 2018 är: Bioarctic, Galenica, Gedea Biotech, Hansa Medical, Ilya Pharma, Isconova / Novavax, Scandinavian Biopharma, Verigraft, Wilson Therapeutics och Xintela.

Anmäl dig på swedenbio.se/opinion. Där finns även hela programmet.

Kontakt

Helena Strigård, policychef SwedenBIO, helena.strigard@swedenbio.se, 073 640 28 05

• Malmö

Branschorganisationen SwedenBIOs drygt 240 medlemsföretag har totalt 20 000 anställda som på olika sätt bidrar till utvecklingen av nya behandlingar för att förebygga och lindra ohälsa. Bland medlemmarna återfinns bolag som bedriver verksamhet inom läkemedelsutveckling, bioteknik, medicinteknik och diagnostik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, finansiering, immaterialrätt och juridik.